ЕКОНОМІКО-МАТЕМАТИЧНА МОДЕЛЬ ФОРМУВАННЯ СФЕРИ ЗАЛІЗНИЧНОГО ТУРИЗМУ В УКРАЇНІ

O. M. PSHINKO, Yu. S. BARASH, V. V. SKALOZUB, L. V. MARTSENIUK

Анотація


Мета. Стаття присвячена питанням розробки оптимізаційної економіко-математичної моделі, призначеної для формування засад розвитку сфери залізничного туризму в Україні. Відзначається, що завдання оптимального планування розвитку в зазначеній сфері з урахуванням можливих ризиків щодо його реалізації виконується вперше. Змістовно модель, що розробляється, дає можливість визначити оптимальний за критерієм максимальної рентабельності туристичний маршрут (групу маршрутів) на заданому полігоні вузькоколійної залізниці. Як система обмежень у моделі оптимального розвитку сфери залізничного туризму прийнято вимоги щодо рухомого складу, кількості туристів та рейсів, кількості визначених категорій маршрутів тощо. Методика. Для ефективного формування та розгортання сфери послуг залізничного туризму в Україні запропоновано економіко-математичну модель з оптимального вибору множини туристичних маршрутів із встановленого набору, які б забезпечили максимальну рентабельність операторів при виконанні множини умов здійснення туристичної діяльності. Пропонована методика базується на принципі незалежності функціонування окремих туристичних маршрутів, адитивності функцій оцінки показників діяльності операторів. Урахування можливих ризиків на етапі формування множини найбільш рентабельних туристичних маршрутів забезпечується шляхом застосування двоетапних моделей вибору та планування. Результати. Вперше для сфери залізничного туризму в Україні побудовано економіко-математичну модель дискретного оптимального планування, призначену для визначення наборів найбільш рентабельних маршрутів при встановленій системі вимог. Наукова новизна. Отримано нову економіко-математичну модель планування процесів діяльності туристичних операторів з урахуванням ризиків, представлену у вигляді дискретної двоетапної моделі оптимізації, яка забезпечує вибір набору найбільш рентабельних маршрутів залізничного туризму в Україні. Практична значимість. Результати досліджень забезпечують можливість підвищення ефективності роботи туристичних залізничних операторських компаній на етапі визначення та вибору сфери діяльності. 


Ключові слова


залізничний туризм в Україні; формування сфери послуг; економіко-математична модель; дискретне оптимальне планування з урахуванням ризиків; критерії рентабельності та чистого приведеного доходу; туристичний оператор

Повний текст:

PDF

Посилання


REFERENCES

Barash, Y. S., & Martseniuk, L. V. (2016). Metody orhanizatsii turystychnykh perevezen. Visn. ekonomiky transportu i promyslovosti : zb. nauk. st., (1), 14-23.

Barash, Y. S., Hnennyi, O. M., Martseniuk, L. V., & Charkina, T. Y. (2017). Comparison of tourist traffic by railway and automobile transport and methodical approach to determining the costs of such transportatoins . Tekhnolohycheskyi audyt y rezervi proyzvodstva, (1/4(33)), 29-35.

Hnennyi, O. M. (2015). Metodychni pidkhody do otsinky ekonomichnoi efektyvnosti investytsii u rozvytok turystychnykh perevezen zaliznychnym transportom. Zb. nauk. pr. Dnipropetr. nats. un-tu zalizn. transp. im. akad. V. Lazariana «Problemy ekonomiky transportu», (10), 7-14.

Derhousova, A. O. (2012). Formuvannia stratehii rozvytku zaliznychnoho turyzmu (Doctoral dissertation, UkrDAZT, 2012) (pp. 1-216). Kharkiv, Ukraine.

Ermolev, Y. M., Liashko, Y. Y., Mykhalevych, V. S., & Tiuptia, V. Y. (1979). Matematycheskye metodi yssledovanyia operatsyi . Kyev, Ukraine: Vyshcha shk.

Martseniuk, L. V. (2016). Teoretychni ta praktychni aspekty upravlinnia efektyvnistiu zaliznychnoho turyzmu : monohrafiia. Dnipro, Ukraine: Dnipropetr. nats. un-t zalizn. transp. im. akad. V. Lazariana.

Heiets, V. M., Klebanova, T. S., Cherniak, O. I., Ivanov, V. V., Dubrovina, N. A., & Stavytskyi, A. V. (2005).Modeli i metody sotsialno-ekonomichnoho prohnozuvannia : pidruchnyk. Kharkiv , Ukraine: VD «INZhEK».

Kuznietsov, V. H., Pshinko, P. O., & Klimenko, I. V. (2015). Perspektyvy rozvytku zaliznychnoho turyzmu Ukrainy na vuzkokoliinykh liniiakh Zakarpattia. Nauka ta prohres transportu. Visn. Dnipropetr. nats. un-tu zalizn. transp. im. akad. V. Lazariana, (4(58)), 23-33.

Yah'yaeva, G. E. (2008). Nechetkie mnozhestva i neyronnyie seti. Moskva, Russian Federation: Internet-Universitet Informatsionnyih tehnologiy; Laboratoriya znaniy, BINIM.

Jensen, M. T., Scarles, C., & Cohen, S. (2015). A multisensory phenomenology of interrail mobilities.Annals of Tourism Research, (53), 61-76.

García-Palomares, J. C., Gutierrez, J., & Mínguez, C. (2015). Identification of tourist hot spots based on social networks: A comparative analysis of European metropolises using photo-sharing services and GIS Applied Geography. (63), 408-417.

Khanal, B. R., Gan, C., & Becken, S. (2014). Tourism inter-industry linkages in the Lao PDR economy: An input-output analysis. Tourism Economics, (20(1)), 171-194.

Lee Anne, H. J., Geoffrey, W., & Jason, K. F. (2015). Creative food clusters and rural development through place branding: Culinary tourism initiatives in Stratford and Muskoka, Ontario, Canada. Journal of rural studies, (39), 133-144.

Su, M. M., & Geoffrey Wall, G. (2009). The Qinghai –Tibet railway and Tibetan tourism: Travelers’ perspectives. Tourism Management, (30), 650-657.

Nilnoppakun, A. A., & Ampavat, K. A. (2015). Integrating Cultural and Nostalgia Tourism to Initiate A Quality Tourism Experiences at Chiangkan, Leuy Province, Thailand (Master's thesis, 2nd global conference on business, economics, management and tourism, 2015) (pp. 763-771). Prague. doi:10.1016/S2212-5671(15)00545-6

Forsyth, P., Dwyer, L., Spurr, R., & Pham, T. (2014). 16. The impacts of Australia's departure tax: Tourism versus the economy? Tourism Management, (40), 126-136.

Akansha, T., Lochan, D. R., & Jyoti, S. (2016). Police culture, tourists and destinations: A study of Uttarakhand, India. Tourism Management, (52), 563-573.

ПРИСТАТЕЙНА БІБЛІОГРАФІЯ ГОСТ

Бараш Ю. С. Методи організації туристичних перевезень /

Ю. С. Бараш, Л. В. Марценюк // Вісн. економіки транспорту і промисловості : зб. наук. ст. – Харків : УкрДАЗТ, 2016. – Вип. 1. – С. 14–23.

Comparison of tourist traffic by railway and automobile transport and methodical approach to determining the costs of such transportatoins / Ю. С. Бараш, О. М. Гненний, Л. В. Марценюк, Т. Ю. Чаркіна // Технологический аудит и резервы производства. – 2017. – № 1/4(33). – С. 29–35.

Гненний О. М. Методичні підходи до оцінки економічної ефективності інвестицій у розвиток туристичних перевезень залізничним транспортом / О. М. Гненний // Зб. наук. пр. Дніпропетр. нац. ун-ту залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна «Проблеми економіки транспорту». – 2015. – Вип. 10. – С. 7–14.

Дергоусова А. О. Формування стратегії розвитку залізничного туризму : дис. …канд. екон. наук: спец. 08.00.04. – економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності) / А. О. Дергоусова. – Харків : УкрДАЗТ, 2012. – 216 с.

Математические методы исследования операций / Ю. М. Ермольев, И. И. Ляшко, В. С. Михалевич, В. И. Тюптя. – Киев : Вища шк., 1979. – 312 с.

Марценюк Л. В. Теоретичні та практичні аспекти управління ефективністю залізничного туризму : монографія / Л. В. Марценюк; Дніпропетр. нац. ун-т залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна. – Дніпро, 2016. – 242 с.

Моделі і методи соціально-економічного прогнозування : підручник / [Геєць В. М., Клебанова Т. С., Черняк О. І., Іванов В. В., Дубровіна Н. А., Ставицький А. В.]. – Харків : ВД «ІНЖЕК», 2005. – 396 с.

Перспективи розвитку залізничного туризму України на вузькоколійних лініях Закарпаття / В. Г. Кузнєцов, П. О. Пшінько,

І. В. Кліменко та ін. // Наука та прогрес транспорту. Вісн. Дніпропетр. нац. ун-ту залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна. – 2015. – № 4(58). – С. 23–33.

Яхъяева Г. Э. Нечеткие множества и нейронные сети / Г. Э. Яхъяева. – Москва : Интернет-Университет Информационных технологий; Лаборатория знаний, БИНИМ, 2008. – 316 с.

Jensen M. T. A multisensory phenomenology of interrail mobilities / M. T. Jensen, C. Scarles and S. Cohen //Annals of Tourism Research. – 2015. – 53. – Р. 61–76.

Juan Carlos García-Palomares Identification of tourist hot spots based on social networks: A comparative analysis of European metropolises using photo-sharing services and GIS Applied Geography / Juan Carlos García-Palomares, Javier Gutierrez, Carmen Mínguez. – 2015. – Vol. 63. – P. 408–417.

Khanal B. R. Tourism inter-industry linkages in the Lao PDR economy: An input-output analysis / B. R. Khanal, C. Gan, S. Becken // Tourism Economics. – 2014. – 20 (1). – Р. 171–194.

Lee Anne H. J. Creative food clusters and rural development through place branding: Culinary tourism initiatives in Stratford and Muskoka, Ontario, Canada / Lee Anne H. J., Wall Geoffrey, Kovacs Jason F. // Journal of rural studies. – 2015. – 39. – Р. 133–144.

Ming Ming Su. The Qinghai –Tibet railway and Tibetan tourism: Travelers’ perspectives / Ming Ming Su, Geoffrey Wall // Tourism Management. – 2009. – 30. – Р. 650–657.

Nilnoppakun A.a Integrating Cultural and Nostalgia Tourism to Initiate A Quality Tourism Experiences at Chiangkan, Leuy Province, Thailand / Nilnoppakun A.a, Ampavat, K.a. – 2nd global conference on business, economics, management and tourism, 30-31 October 2014, Prague, Czech Republic. – Procedia Economics and Finance. –2015. – 23. – Р. 763–771. Available online at www.sciencedirect.com (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/). doi: 10.1016/S2212-5671(15)00545-6

The impacts of Australia's departure tax: Tourism versus the economy? / Forsyth P., Dwyer L., Spurr R., Pham T. // Tourism Management. – 2014. – 40. – Р. 126–136.

Tyagi Akansha Police culture, tourists and destinations: A study of Uttarakhand, India. Tourism Management / Tyagi Akansha, Dhar Rajib Lochan, Sharma Jyoti. – 2016. – 52. – Р. 563–573.




DOI: https://doi.org/10.15802/pte.v0i13.107861

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.


Лицензия Creative Commons
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License» .

 

ISSN 2309-821 X (Print)
ISSN  2310-2438 (Online)