БУЛІНГ: ВІТЧИЗНЯНИЙ ТА ЗАКОРДОННИЙ ДОСВІД
DOI:
https://doi.org/10.15802/rtem.v18i2.190706Ключові слова:
булінг, агресія, суспільствоАнотація
Мета: Стаття має за мету показати важливість проблеми булінгу в сучасних умовах, яка потребує вирішення шляхом вдосконалення методики корегування поведінки з урахуванням існуючого закордонного досвіду. Методика: Для вирішення проблеми булінгу було проаналізовано дослідження закордонних та вітчизняних науковців, запропоновано низку рекомендацій, що можуть бути використані у запобіжних заходах щодо протидії булінгу та допомозі постраждалим. Результати: У науковій статті досліджено булінг як негативне соціально-психолого-педагогічне явище, що може виникнути в будь якому дитячому колективі та яке стосується і впливає на всіх його учасників, призводячи до порушення навчально-виховного процесу, викликає тривалі наслідки для особистості, інколи віддалені в часі, подолання якого в значній мірі можливе за наявності фахівців з певними теоретичними знаннями, спеціальними уміннями та навичками. Наукова новизна: були проведені дослідження найбільш передової практики збору інформації та проведення опитувань потерпілих від булінга для формування сучасних методологічних підходів надання психологічної допомоги учасникам булінга і протидії явищу булінга в навчальних закладах взагалі. Практична значимість: Результати досліджень можуть бути використані в роботі служб або відділів, що розробляють методологічні матеріали з психолого-педагогічної допомоги, Міністерства освіти та науки, Міністерстваохорони здоров’я для удосконалення попереджувальних та допоміжних заходів проти булінгу в школах та коледжах.Посилання
Bulling: children's cruelty [Electronic resource]. – Rezhym dostupa : http://www.tagillib.ru/readers/ ot_20_and_starshe/meropr/bulling.php [rus].
Lushpai L.I. School bulling as a variety of social aggression [Electronic resource] / L.I. Lushpai //Nauk. zap. [Nats. un-tu «Ostrozka akademiia»]. Ser. :Filolohichna. – 2013. – Vyp. 33. – S. 85. – Rezhym dostupu: http://nbuv.gov.ua/j-pdfHYPERLINK "http://nbuv.gov.ua/j-pdf/Nznuoaf_2013_33_28.pdf"/Nznuoaf_2013_33_28.pdf [ukr]
Lein D.A. Harrassment at school (bulling) [Electronic resource]. – Rezhym dostupa : http://www.tagillib.ru/readers/ ot_20_and_starshe/meropr/bu] / D. A. Lein // ZipSites.ru : free internet library. – Rezhym dostupa : http://www.zipsites.ru [rus].
Ozhyiova O.M. School bulling : the essence, variety, prophylactics: avtoref. dys. kand. sotsiol. nauk :spets. 22.00.04 / O. M. Ozhyiova ; Khark. nats. un-t vnutr. sprav. – Kh., 2012. – S. 10–20 [ukr].
The system of protecting the children from cruel treatment : navch.-metod. posib. / L. Volynets, T. Doroshok,M. Yevsiukova ta in. ; [red. : K. Levchenko, I. Trubavina] ; Derzh. sots. sluzhba dlia simi, ditei ta molodi. Mizhnar. zhinochyi pravozakhysn. tsentr «La Strada Ukraina». – K. : Derzhsotssluzhba, 2005. – 395 s [ukr].
Sotsyalni determynanty zdorovia y blahopoluchyia podrostkov. Yssledovanye «Povedenye detei shkolnoho vozrasta v otnoshenyy zdorovia» : mezhdunarodnыi otchet po rezultatam obsledovanyia 2009–2010 hh. / pod red. C. Currie y dr. – Kopenhahen : Evrop. rehyon. biuro VOZ, 2012 h. (Ser. Polytyka okhranы zdorovia detei y podrostkov. – Vyp. № 6) [rus].
Stelmakh S.S. Obdarovani dity yak obiekt bulinhu / S. S. Stelmakh // Navchannia i vykhovannia obdarovanoi dytyny: teoriia i praktyka : zb. nauk. pr. – Vyp. 8. – K. : In-t obdarovanoi dytyny, 2012. – S. 196–202 [ukr].
Ukrainska psykholohichna terminolohiia : slovnyk-dovidnyk / za red. M.-L. A. Chepy. – K. : DP «Inform.-analit. ahentstvo», 2010 [ukr].
https://www.pacer.org/bullying/resources/stats.asp - The National Center for Bullying Prevention in the United States.
Site of Children with Hemophilia Charitable Foundation under the direction of Nina Astaforova-Yatsenko https://biggggidea.com/project/myidhope/