РОЛЬ ТРАНСПОРТНО-ПЕРЕСАДОЧНИХ КОМПЛЕКСІВ У РОЗВИТКУ ТРАНСПОРТНОЇ СИСТЕМИ КРАЇНИ: СОЦІАЛЬНИЙ І СЕРВІСНИЙ АСПЕКТИ

Автор(и)

  • Т.С. МЕЛЬНИК Акціонерне товариство "Українська залізниця", Ukraine https://orcid.org/0000-0003-2216-0606
  • О.В. ХРИСТОФОР АТ «Укрзалізниця», Ukraine
  • О.М. КРАСНОШТАН АТ «Укрзалізниця», Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.15802/rtem2021/224970

Ключові слова:

транспортна система, об’єкт транспортної інфраструктури, приміські пасажирські перевезення, транспортно-пересадочний вузол, пасажирський вокзал, пасажиропотік

Анотація

Мета. Роботу присвячено обґрунтуванню необхідності і визначенню ролі транспортно-пересадочних комплексів у розвитку транспортної системи країни та у забезпеченні її населення в транспортному обслуговуванні, виконуваному на сучасному рівні, в межах міст, у приміських зонах та на далеких відстанях. Методика. З використанням методів формальної і діалектичної логіки на підставі критичного аналізу положень вітчизняних і зарубіжних дослідників, які вивчали відповідні аспекти створення і діяльності багатофункціональних пунктів пересадки пасажирів між видами транспорту, визначено сутність, функції і різновиди пересадочних вузлів. Для уточнення категорії, що вивчається, та формування науково-теоретичних засад дослідження поведінки клієнтів транспортно-пересадочних комплексів застосовано методи наукової абстракції, індукції і дедукції. Результати показали неспроможність вітчизняного транспорту суспільного користування задовольнити потребу населення великих міст і передмість у просторових переміщеннях, запропонувати своїм клієнтам послуги належного рівня якості, з повним дотриманням вимог безпеки, виправдати їх очікування, а також використати потенціал залізничного транспорту, включаючи потужні вокзальні комплекси, та повернути йому лідерство на ринку пасажирських перевезень. Наукова новизна: доведено, що найбільш поширена практика створення транспортно-пересадочних вузлів на базі станцій міського транспорту або великих вокзалів для вітчизняного транспорту на сучасному етапі його функціонування є нераціональною, не враховує специфіки сегментних груп пасажирів та не відповідає їх особливим вимогам до транспортного обслуговування. Зважаючи на поточний рівень розвитку транспортної системи та її соціально-економічний стан, мережа розміщення пунктів пересадки пасажирів між видами транспорту повинна будуватись, виходячи з кореспонденції пасажиропотоків, з урахуванням найбільш сталих і потужних потоків пасажирів у приміських зонах. Практична значимість: тривалі спостереження за клієнтами залізничного пасажирського транспорту та аналіз кореспонденції пасажиропотоків показали, що найбільш сталими і регулярними, а отже, прогнозованими є переміщення у приміському сполученні, де пасажири задовольняються базовими характеристиками транспортного обслуговування і не потребують широкого спектру додаткових послуг, а фактори економії часу, мінімальної вартості, надійності і безпеки обумовлюють їх транспортну поведінку. Цим критеріям на сьогодні максимально відповідає залізничний приміський транспорт з його інфраструктурою, якісне функціонування яких вже зараз неможливе без докорінних організаційних змін і належного фінансування. Проте споживча поведінка пасажирів та визначення шляхів розвитку мережи транспортно-пересадочних комплексів вимагають відповідних маркетингових досліджень.

Біографії авторів

Т.С. МЕЛЬНИК, Акціонерне товариство "Українська залізниця"

доктор економічних наук, відділ прогнозування ризиків, начальник відділу Депратаменту оперативного моніторингу АТ "Укрзалізниця"

О.В. ХРИСТОФОР, АТ «Укрзалізниця»

кандидат економічних наук, доцент, головний фахівець Філії «Науково-дослідний та конструкторсько-технологічний інститут залізничного транспорту» АТ «Укрзалізниця»

О.М. КРАСНОШТАН, АТ «Укрзалізниця»

кандидат технічних наук, начальник служби приміських пасажирських перевезень Регіональної філії «Південно-Західна залізниця» 

Посилання

Azarenkova Z.V. (2011) Planirovochnaya organizatsiya transportno-peresadochnykh uzlov [Planning organization of transport hubs]. Academia. Arkhitektura I stroitelstvo, no 1, pp. 76-80.

Azarenkova Z.V. (2011) Transportno-peresadochnyye uzly v planirovke gorodov [Transport hubs in city planning]. Moscow: Novosti. (in Russian)

Golubev P.V. (2005) Vybor parametrov passazhirskikh ustroystv pri organizatsii prigorodno-gorodskikh perevozok v uzle [The choice of parameters of passenger devices in the organization of suburban and urban traffic in the node] (PhD Thesis), Moscow: Emperor Nicholas II Moscow State Transport University.

Danilina N.V. (2018) Gorodskoye strategicheskoya planirovaniye sistemy perekhvatyvayushchikh stoyanok [Urban strategic planning of the intercept parking system]. Vestnik MGSU, vol. 13, no 2 (113), pp. 190-195.

Danilina N.V. (2012) Nauchno-metodicheskiye osnovy formirovaniya sistemy «perekhvatyvayushchikh» stoyanok v krupneyshikh gorodakh (na primere Moskvy) [Scientific and methodological foundations for the formation of a system of «intercepting» parking lots in the largest cities (on the example of Moscow)] (PhD Thesis), Moscow: Moscow State University of Civil Engineering.

Ovchinnikova E.A. (2014) Razrabotka algoritmov klasterizatsii I rekomendatsiy po modernizatsii zheleznodorozhnykh vokzalnykh kompleksov gorodskikh transportnykh system [Development of clustering algorithms and recommendations for the modernization of railway station complexes of urban transport systems] (PhD Thesis), Moscow: State Transport University.

Shagimuratova A.A. (2017) Razvitiye sistemy transportno-peresadochnykh uzlov zheleznodorozhnogo transporta s uchetom gradostroitelnykh faktorov [Development of the system of transport hubs of railway transport, taking into account urban planning factors] (PhD Thesis), Moscow: FSBEI of HE «National Research Moscow State University of Civil Engineering».

Vlasov M.D. (2017) Transportno-peresadochnyye uzly: monografiya [Transport hubs: monograph]. Moscow: NIU MGSU. (in Russian)

Pravdin N.V., Negrey V.Ya., Podkopayev V.A. (1989) Vzaimodeystviye razlichnykh vidov transporta: (prim. i raschety) [Interaction of different modes of transport: (examples and calculations)]. Moscow: Transport. (in Russian)

Pravdin N.V., Ryabukha L.S., Lukashev V.I. (1990) Tekhnologiya raboty vokzalov I passazhirskikh stantsiy [Work technology of railway stations and passenger stations]. Moscow: Transport. (in Russian)

Vakulenko S.P., Yevreyenova N.Yu. (2011) O klassifikatsii transportno-peresadochnykh uzlov [On the classification of transport hubs]. Mir transporta, no 5, pp. 130-132.

Vakulenko S.P., Yevreyenova N.Yu. (2012) Planirovochnaya struktura transportno-peresadochnykh uzlov [Planning structure of transport hubs]. Mir transporta, no 5, pp. 100-104.

Savchenko I.Ye., Zemblinov S.V., Starkovskiy I.I. (1980) Zheleznodorozhnyye stantsii i uzly [Railway stations and hubs]. Moscow: Transport. (in Russian)

Kozhokaru T.V., Dindiyenko M.P. (2018) Obzor zarubezhnogo opyta proyektirovaniya transportno-peresadochnykh uzlov na baze zheleznodorozhnykh vokzalov [Review of foreign experience in the design of transport hubs based on railway stations]. VESTNIK AltGTU im. I.I. Polzunova, no 7, pp. 46-50.

Agasyants F.F. (2008) Transportno-gradostroitelnyye trebovaniya razvitiya setey avtotrnsportnykh magistraley v krupneyshikh gorodakh I zonakh ikh vliyaniya [Transport and urban planning requirements for the development of motorway networks in the largest cities and areas of their influence]. OAO «VNIINTPI». Stroitelstvo I arkhitektura. Obzornaya informatsiya, no 2, p. 50.

Azarenkova Z.V., Stepanova L.N. (1995) Obshchestvenno-transportnyye stentry v sovremennykh gradostroitelnykh usloviyakh [Public transport centers in modern urban planning conditions]. Transport (Nauka, tekhnika I upravleniye), Moscva: VINITI, no 12.

Unasheva S., Korshunova N.N. (2020) Integratsionnyye printsipy intermodalnykh obshchestvenno-transportnykh kompleksov [Integration principles of intermodal public transport complexes]. Molodoy uchenyy, no 17 (307), pp. 89-93.

Khayrullina Yu.S. (2011) Obshchiye polozheniya funktsionalno-prostranstvennoy organizatsii sovremennogo transportno-kommunikatsionnogo uzla [General provisions of the functional and spatial organization of a modern transport and communication hub]. Izvestiya KGASU, no 4 (18), pp. 155-165.

Vakulenko S.P., Yevreyenova N.Yu. (2017) Transportno-peresadochnyye uzly – osnova multimodalnykh passazhirskhikh perevozok [Transport interchange hubs - the basis of multimodal passenger transportation]. Problemy bezopasnosti na transporte: materialy VIII Mezhdunarodnoy nauch.-prakt. Konf., posvyzshch. Godu nauki (Belarus, g. Gomel, November 23-24, 2017), Gomel: BSUT, Part 2, pp. 590-598.

Vlasuk T.A., Mikhalchenko A.A. (2015) Prigorodnyye passazhirskiye perevozki na zheleznodorozhnom transporte v Respublike Belorus (retrospektiva i razvitiye): monografiya [Suburban passenger transportation by rail in the Republic of Belarus (retrospective and development): monograph]. Gomel: BelGUT. (in Belarus)

Ilyin I. (2020) Sravnitelnyye parametry passazhirskikh perevozok [Comparative parameters of passenger transportation]. Pult upravleniya (electronic journal), no 11. Available at: http://www.pult.gudok.ru/archive/detail.php?ID=1485443 (accessed 29 December 2020).

Mirovoy opyt organizatsii I finansirovaniya prigorodnykh zheleznodorozhnykh passazhirskikh perevozok [World experience in organizing and financing commuter rail passenger transportation]. Institut problem yestestvennykh monopoliy sovmestno s OAO «Tsentralnaya ptigorodnaya passazhirskaya kompaniya»: Doklady na Passazhirskom forume – 2016 (electronic journal). Available at: http://ipem.ru/files/files/research/20160420_foreign_transport_research.pdf (accessed 4 December 2020).

Doyenin V.V. (2008) Logiko-raznostnyye modeli transportnykh protsessov [Logical-difference models of transport processes]. Moscow: Izd. «Kompaniya Sputnik +». (in Russian)

Doyenin V.V. (2012) Modelirovaviye transportnykh protsessov i system [Modeling of transport processes and systems]. Moscow: Izd. «Kompaniya Sputnik +». (in Russian)

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-17

Як цитувати

МЕЛЬНИК, Т., ХРИСТОФОР, О., & КРАСНОШТАН, О. (2021). РОЛЬ ТРАНСПОРТНО-ПЕРЕСАДОЧНИХ КОМПЛЕКСІВ У РОЗВИТКУ ТРАНСПОРТНОЇ СИСТЕМИ КРАЇНИ: СОЦІАЛЬНИЙ І СЕРВІСНИЙ АСПЕКТИ. REVIEW OF TRANSPORT ECONOMICS AND MANAGEMENT, (5(21), 59–69. https://doi.org/10.15802/rtem2021/224970

Номер

Розділ

ЕКОНОМІКА ТА УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВАМИ ТРАНСПОРТУ