ДУАЛЬНА ОСВІТА ЯК ЗАСІБ ЕФЕКТИВНОГО ПОЄДНАННЯ ТЕОРІЇ ТА ПРАКТИКИ

Автор(и)

  • Л.В. МАРЦЕНЮК Дніпровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-4121-8826

DOI:

https://doi.org/10.15802/rtem2020/228876

Ключові слова:

освіта, дуальна освіта, дуальність, форми здобуття освіти, методи здобуття освіти

Анотація

В статті визначено основні аспекти організації дуальної форми здобуття освіти в Україні. Проаналізовано моделі організації системи дуальної освіти в провідних країнах світу. Визначено, що саме дуальна форма може стати вирішенням проблем сьогодення у взаємовідносинах між навчальним закладом, здобувачем освіти та роботодавцем. Метою статті є визначення переваг та недоліків дуальної освіти для всіх учасників її організації. Методика. Для вирішення даної наукової проблематики використано: структурний метод; порівняльний аналіз; абстрактно-логічне узагальнення. Результати. Здійснено аналіз сутності дуальної освіти, можливих моделей її організації, а також виявлені переваги та недоліки даної форми здобуття освіти.  Доведено, що впровадження дуальної форми здобуття освіти у є запорукою підвищення якості підготовки фахівців з урахуванням вимог роботодавців. Здобувачі дуальної форми освіти  мають більше шансів отримати своє перше робоче місце після здобуття освіти. Заклади вищої освіти підвищать свою конкурентоздатність на ринку освітніх послуг, адже при організації дуальної освіти відбудеться оновлення навчальних планів, які будуть пристосовані до потреб суб’єктів господарювання. Установи та організації, що співпрацюватимуть із закладами вищої освіти в межах організації дуальної форми навчання, підвищать свій імідж та рейтинг серед споживачів як передові осередки, що підтримують прогресивні форми навчання. Практична значимість: отримані результати можуть бути використані закладами вищої освіти, суб’єктами господарювання та здобувачами освіти в разі залучення до дуальної форми здобуття освіти.

Біографія автора

Л.В. МАРЦЕНЮК, Дніпровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна

д-р екон. наук, доцент, професор кафедри економіки та менеджменту

Посилання

On Education. Law of Ukraine. № 2145-VIII. (2017, September 5). Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (in Ukrainian).

Hyliun O.V., Kolisnyk L.O. (2018). Chomu v Ukraini slid rozvyvaty dualnu vyshchu osvitu? Sociological view. [Why do you have to develop dual higher education in Ukraine? Sotsiolohichnyi pohliad]. Scientific and theoretical Almanac "Grani", vol. 21, no. 10, pp. 87-96.

Dual education. Ministry of Education and Science of Ukraine: Official Website. (2018). Available at: https://mon.gov.ua/ua/osvita/profesijno-tehnichnaosvita/dualna-osvita. (in Ukrainian)

Boichevska I. (2017). Dualna systema Nimechchyny. Navchalno-metodychnyi tsentr profesiino-tekhnichnoi osvity u Sumskii oblasti. [Dual system of Germany. Training and methodical center of vocational education in the Sumy region]. Available at: http://nmcpto.sumy.ua/wpcontent/uploads/2017/04/Дуальна-системаНімеччини.pdf. (in Ukrainian).

On Approval of the Concept of Training of Specialists on the Dual Form of Appeal. The order of the Cabinet of Ministers of Ukraine. № 660-р. (2018, September 19). Available at: https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/660-2018-р. (in Ukrainian).

Fedotova H.A. (2000). Sotsyalnoe partnerstvo v profobrazovanyy FRH. [Social partnership in the pro-location of FHG]. Professyonalnoe obrazovanye, no. 6, pp. 9-11.

Smit, A. (2007). Issledovanie o prirode i prychynakh bohatstva narodov [The Wealth of Nations]. Moscow : ЭKSMO [in Russian].

Herbert Baumann u.a. (1989). Wirtschaftslehre fьr berufsbildende Schulen in Rheinland– Pfalz. – KеlnMиnchen: Stamm-Verlag.

Boud D. Work as the curriculum: Pedagogical and identity implications / D. Boud, N. Solomon // UTS Research Centre Vocational Education & Training Working Knowledge: Productive learning at work Conference proceedings 10-13 December 2000, University of Technology Sydney, New South Wales, Australia Working Paper 07 // University of Worcester

In Ukraine, they want to introduce an opportunity to acquire higher education at work. Available at: https://tsn.ua/v-ukrayinihochut-zaprovaditi-mozhlivist-zdobuvati-vischu-osvitu-na-roboti-1098245.html. (in Ukrainian).

Kushniretska O.V., Syniura-Rostun N.R. (2017). Osoblyvosti dualnoi formy profesiinoi pidhotovky kadriv u protsesakh osvitno-vyrobnychoi intehratsii. [Features of the dual form of professional training in the processes of educational and production integration]. Suchasnyi stan ta priorytety modernizatsii finansovoekonomichnoi systemy Ukrainy: materialy VIII Vseukr. nauk.-prakt. konf. studentiv, aspirantiv ta molodykh vchenykh. (Lviv, November 23, 2017). Lviv. torh.-ekon. un-t. pp. 27-30.

Khomyshyn I. Yu. (2017). Osvita i rynok pratsi: vzaiemnyi vplyv ta peretyn interesiv. [Education and labor market: Mutual influence and intersection of interests]. Nauk. visn. Uzhhorod. nats. un-tu. Seriia: Pravo, vol. 46, no. 2, pp. 47-49.

Peter Damlund Koudahl. Vocational education and training: dual education and economic crises. Procedia Social and Behavioral Sciences, 9 (2010), 1900–1905. doi:10.1016/j.sbspro.2010.12.42.

Craig, K. C. and Voglewede, P. A. (2010). Multidisciplinary engineering systems graduate education: master of engineering in mechatronics, IEEE Conf. on Transforming Engineering Education: Creating Interdisciplinary skills for Complex Global Environment, 10.1109/TEE.2010. 5508819, pp. 1-10.

Stefan Wiesner. The development of technicians as a key factor for a sustainable development of renewable energies using an adapted education method based on the successful german Dual Education (Duale Ausbildung). Energy Procedia 57 ( 2014 ) 1034 – 1036. doi: 10.1016/j.egypro.2014.10.069

Shebanin V. S. (2018). Dual form of education in the training of highly qualified specialists for the agrarian sphere of Ukraine. Ekonomika APK. vol. 3, pp. 13-23.

Sydakova L. V. (2016). Sushchnost y osnovnыe pryznaky dualnoi modely obuchenyia [Essence and the main signs of the Dual Learning Model]. Obrazovanye y vospytanye, no. 2, pp. 62-64. Available at: https://moluch.ru/th/4/archive/29/803. [in Russian].

Pominchuk S. (2019). Profesiina oriientatsiia v systemi vprovadzhennia dualnoi formy zdobuttia osvity. [Professional orientation in the system of implementation of a dual form of education.]. «Young Scientist». vol. 8, no. 72, pp. 339-344. (in Ukrainian). DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2019-8-72-71

Ignatova I.B., E.A. Pokrovskaya (2016). Teoreticheskie osnovy organizacii dual'nogo obucheniya. [Theoretical foundations of the organization of dual training.]. Teoriya i istoriya kul'tury., vol. 3, no. 62, pp. 23-26.

Savchenko I. (2017). Metodolohichni pidkhody i orhanizatsiini osoblyvosti pidhotovky kvalifikovanykh robitnykiv v umovakh dualnoi systemy profesiinoi osvity: dosvid krain Yevrosoiuzu ta pershi etapy realizatsii v Ukraini. Available at: https://mon.gov.ua/storage/app/media/pto/dualna/7-savchenko-170217.pdf. (in Ukrainian).

Krymchak L.Yu. (2019). Systema dualnoi osvity yak umova yakisnoi pidhotovky konkurentospromozhnykh profesionaliv do rynku pratsi v Ukraini. [The system of dual education as a condition for qualitative training of competitive professionals in the labor market in Ukraine]. Innovatsiina pedahohika, vol. 11, no. 2, pp. 83-86.

Anikeev A. A., E. A. Arturov (2012). Sovremennaya struktura obrazovaniya v Germanii. [Moving structure of education in Germany]. Alma mater, no. 3, pp. 67-68.

Dernova M.H. (2014). Dualna model vyshchoi profesiinoi osvity doroslykh: Yevropeiskyi dosvid. [Dual model of high professional education adult: European experience.]. Osvita doroslykh: teoriia, dosvid, perspektyvy, vol. 2, no. 9, pp. 137-145.

Kiurchev V.M. Lomeiko O.P. (2018). Vprovadzhennia dualnoho navchannia v osvitnii protses. Udoskonalennia osvitno-vykhovnoho protsesu v navchalnomu zakladi. [Implementation of dual education in the educational process. Improvement of educational process in an educational institution.]. Zbirnyk naukovo-metodychnykh prats. vol. 21, no. 224, pp. 4-9.

Yakovchuk O.L. (2019). Funktsionuvannia modelei dualnoi formy zdobuttia osvity yak efektyvnyi sposib pidvyshchennia konkurentospromozhnosti systemy vyshchoi osvity Ukrainy. [The functioning of models of dual form of education as an effective way to increase the competitiveness of the system of higher education in Ukraine.]. «Molodyi vchenyi». vol. 4, no. 68, pp. 86-90. (in Ukrainian). DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2019-4-68-20. С. 86-90

V.I. Astakhova, E.G. Mikhajleva, E.V. Astakhova. (2006). Nepreryvnoe obrazovanie v kontekste obrazovatel'nykh reform v Ukraine. [Continuing education in the context of educational reforms in Ukraine]. Kharkіv : Izd-vo NUA [in Russian].

Andreitsiv I. (2017). Shcho take dualna osvita i navishcho vona ukraintsiam. [What is dual education and why it is Ukrainians]. Available at: https://mon.gov.ua/storage/app/media/pto/dualna/7-savchenko-170217.pdf. (in Ukrainian).

Vemian V. H., V. H. Ter-Ovanesian (2015). Dualna forma profesiinoi osvity yak umova efektyvnoho rishennia zavdan modernizatsii osvity. [Dual form of professional education as a condition for an effective solution to the tasks of modernization of education]. Psykholohiia: realnist i perspektyvy : zb. nauk. pr. / Rivnen. derzh. humanitar. un-t. vol. 5, pp. 29-34.

Drazhnytsia S. A., O. M. Drazhnytsia (2016). Dualne navchannia yak interaktyvna forma orhanizatsii navchalnoho protsesu. [Dual learning as an interactive form of organization of the educational process]. Zb. nauk. pr. Khmelnyts. in-tu sots. tekhnolohii Un-tu «Ukraina». vol. 12, pp. 17-20.

Kostiuchenko O. (2017). Dualna systema pidhotovky kvalifikovanykh robitnykiv : dosvid uprovadzhennia. [Dual system of training skilled workers: Experience of introduction]. Proftekhosvita, no. 10, pp. 2-4.

Yakovenko K. V. (2016). Realizatsiia dualnoi systemy osvity v pidhotovtsi maibutnikh fakhivtsiv z informatsiinykh tekhnolohii. [Implementation of a dual system of education in the preparation of future information technologies]. Problemy ta perspektyvy formuvannia natsionalnoi humanitarno-tekhnichnoi elity : zb. nauk. pr. za materialamy II Mizhnar. nauk.-prakt. konf., «Idei akademika Ivana Ziaziuna u pratsiakh yoho uchniv i soratnykiv». (25–26 May). Kharkiv,. MON Ukrainy, NAPN Ukrainy, Nats. tekhn. un-t «KhPI», vol. 45, pp. 205-213. Available at: http://repository.kpi.kharkov.ua/bitstream/KhPI-Press/25362/1/Elita_2016_45_1_ Yakovenko_Realizatsiia.pdf. (in Ukrainian).

Korkina O.I., Korkina I.I., Tsilnyk O.Ya. (2017). Suchasni protsesy rozvytku dualnoi osvity: zaporuka stabilnosti kadrovoho potentsialu. [Modern processes of development of dual education: a guarantee of stability of personnel potential.]. Sotsialno-ekonomichni problemy suchasnoho periodu Ukrainy, vol. 4, no. 132, pp. 90-94.

On conducting research and experimental work on the topic. Professional training of skilled workers using elements of a dual system of study "on the basis of vocational education institutions". Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine. № 298. (2015, Mart 16). URL: http://old.mon.gov.ua/files/ normative/2015-04-17/3825/nmo-298-1.pdf. (in Ukrainian).

On approval of the plan of measures to implement the concept of training specialists on the Dual form of education. The order of the Cabinet of Ministers of Ukraine. № 214-р. (2019, April 3). Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/214-2019-%D1%80#Text. (in Ukrainian).

Peter Damlund Koudahl. Vocational education and training: dual education and economic crises. Procedia Social and Behavioral Sciences, 9 (2010), 1900–1905. doi:10.1016/j.sbspro.2010.12.42.

Cedefop. Spotlight on VET – Anniversary edition. Vocational education and training systems in Europe. Luxembourg: Publications office of the European Union, 2015. P. 26-27.

URL: http://www.vie-publique.fr/actualite/dossier/travail/formation-politique-faveur-du-developpementapprentissage.html

Dernova M.H. (2014). Dualna model vyshchoi profesiinoi osvity doroslykh: yevropeiskyi dosvid. [Dual model of high professional education adult: European experience.]. Osvita doroslykh: teoriia, dosvid, perspektyvy., vol. 2, pp. 137-145.

Hryhoreva N.V. Shvets N.A. Model podhotovky spetsyalystov v uslovyiakh dualnoho obuchenyia. Sovremennыe problemы nauky y obrazovanyia. [The model of preparation of specialists in the industries of dual learning. Moving problems of science and education.] URL: https://science-education.ru/ru/article/view?id=25763. (in Ukrainian).

Stegman H. (1986). Das duale System im Blickpunkt: Structuren, Enwiclungen und zukuenftige Probleme in der betrieblichen Berufsausbildung in Materialien aus der Arbeitsmarkt und Berufsforschung. Nurnberg, 1986. № 9.

Vchytysia na roboti: yak pratsiuvatyme dualna osvita v Ukraini. Ukrainskyi interes: sait. [Learn at work: how Dual Education will work in Ukraine. Ukrainian interest: site.] URL: https://uain.press/science/education/vchytysya-na-robotiyak-zapratsyuye-dualna-osvita-v-ukrayini-943921. (in Ukrainian).

K.V. Bulakh N.N. Zhukova (2017). Razvytye dualnoi systemы professyonalnoho obrazovanyia v stranakh Evropeiskoho Soiuza. [Development of dual systems of professional education in the Evropeans of the European Union.]. «Vestnyk AHU»., vol. 4, no. 208, pp. 57-64.

Nigel Cassidy German apprenticeships: A model for Europe? // BBC NEWS. URL: http://www.bbc.com/news/business-16159943

URL: https://www.azubiyo.de/ausbildung/duale-ausbildung/

URL: http://www.akademie-der-polizei.hamburg.de

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-11-30

Як цитувати

МАРЦЕНЮК, Л. (2020). ДУАЛЬНА ОСВІТА ЯК ЗАСІБ ЕФЕКТИВНОГО ПОЄДНАННЯ ТЕОРІЇ ТА ПРАКТИКИ. REVIEW OF TRANSPORT ECONOMICS AND MANAGEMENT, (4(20), 154–164. https://doi.org/10.15802/rtem2020/228876

Номер

Розділ

ПОВЕДІНКОВА ЕКОНОМІКА