«ОЗЕЛЕНЕННЯ» ТА ІНТЕЛЕКТУАЛІЗАЦІЯ ТРАНСПОРТУ В КОНТЕКСТІ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЕКОНОМІЧНОЇ БЕЗПЕКИ ТРАНСПОРТНОГО ПІДПРИЄМСТВА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15802/rtem2021/243559

Ключові слова:

«озеленення» транспорту, інтелектуалізація транспорту, економічна безпека підприємства, діагностика, транспортна система

Анотація

Мета. Метою статті є обґрунтування необхідності «озеленення» та інтелектуалізації транспорту для забезпечення економічної безпеки транспортних підприємств. Методика. В роботі використано наступні методи наукового дослідження: діалектичний метод пізнання, системний підхід, порівняльний та економічний аналіз, моделі дискримінантного аналізу (п’яти-факторна модель Е. Альтмана, модель Конана-Гольдера та модель Лису). Результати. Дослідження закордонного досвіду «озеленення» та інтелектуалізації транспортної системи показало, що сьогодні розвинені країни ЄС з метою мінімізації негативного впливу на навколишнє природне середовище активно інвестують у «зелений» транспорт. Систематизовано принципи державного стимулювання «озеленення» транспорту, які використовують уряди різних країн. Встановлено, що задля популяризації «зеленого транспорту» держави використовують методи фіскального стимулювання та прямі субсидії. Визначено, що «озеленення» та інтелектуалізація транспорту мають значні екологічні та економічні переваги, а тому є пріоритетними напрямами інноваційного розвитку транспортної системи. Проведено діагностику економічної безпеки міського комунального підприємства «Херсонелектротранс» за допомогою наступних моделей дискримінантного аналізу: за п’яти-факторною моделлю визначення індексу Z (модель Е. Альтмана); за показником Конана-Гольдера; за моделлю Лису. Проведені розрахунки свідчать про високу загрозу банкрутства міського комунального підприємства «Херсонелектротранс». Зазначено, що забезпечення економічної безпеки підприємства є неможливим без активізації інноваційно-інвестиційної діяльності й кардинального збільшення інвестицій в інноваційний розвиток. Практична значимість. Запропоновано методику визначення економічно обґрунтованих тарифів на послуги підприємств міського електричного транспорту, яка забезпечить належне фінансування системної модернізації підприємства, що приведе до «озеленення» та інтелектуалізації транспорту, покращення якості надання транспортних послуг.

Біографії авторів

Наталія Олійник, Херсонський національний технічний університет

к.т.н., доцент, доцент кафедри економіки, підприємництва та економічної безпеки

Сергій Макаренко, Херсонський державний університет

д.е.н., доцент, доцент кафедри економіки, менеджменту та адміністрування

Ігор Житченко, Херсонський державний університет

аспірант

Посилання

Oliinyk, N. (2020). Conceptual foundations of “green” economy in the context of sustainable development. Social Economics, 1 (60), 19-28. URL: https://doi.org/10.26565/2524-2547-2020-60-02. [in Ukrainian]

Baranivskyi, O. (2020). Trends in the innovative development of Ukrainian transport in the context of integration of the national transport network into the trans-European. Danish Scientific Journal, 35. Vol. 4, 8-12. [in Denmark]

Dmytriieva, O. I. (2020). State regulation of innovative development of transport infrastructure: Thesis for a Doctor of Economics degree by specialty 08.00.03. Kharkiv, 525. [in Ukrainian]

Matsenko, O., Havrylova, V., Haityna, M., & Shyian, A. (2017). Innovations in the transport of the EU in channel of INDUSTRY 4.0. Problems and perspectives of entrepreneurship development, 4, 20-27. [in Ukrainian]

Shandova, N. V. (2019). Prospects of sustainable development of the transport water system. Visnyk of Kherson National Technical University, 3 (70), 208-214. [in Ukrainian]

Danilova, E. I. (2020). Koncepcija systemnogho pidkhodu do upravlinnja ekonomichnoju bezpekoju pidpryjemstva: monoghrafija. Vinnycja: Jevropejsjka naukova platforma, 342. [in Ukrainian]

Onischenko, M., Dutchenko, O., & Shpitshuz, S. (2019). Economic security as a condition of efficient functioning of the enterprise. Visnyk of Sumy State University. Economy series, 1, 36-42. [in Ukrainian]

Vivchar, O. (2020). Essential characteristics of conceptualization of modern views on the definition economic security of enterprises. Review of transport economics and management, 4 (20), 77-82. URL: http://pte.diit.edu.ua/article/view/228742/228225. [in Ukrainian]

Vivchar, O. I. (2018). Upravlinnia ekonomichnoiu bezpekoiu pidpryiemstv: sotsiohumanitarni konteksty: monohrafiia. Ternopil: FOP Palianytsia V. A., 515. [in Ukrainian]

Solomina, Gh. V. (2018). Zabezpechennja finansovo-ekonomichnoji bezpeky pidpryjemnyctva: navchaljnyj posibnyk. Dnipro: Dnipropetrovsjkyj derzhavnyj universytet vnutrishnikh sprav, 234. [in Ukrainian]

Vakhlakova, V. V. (2017). Assessing the Financial and Market Components of the Enterprise’s Economic Security. Business Inform, 8, 212-218. [in Ukrainian]

Pakurár, M., Khan, M. A., Benedek, A., & Oláh, J. (2020). The impact of green practices, cooperation and innovation on the performance of supply chains using statistical method of meta-analysis. Journal of International Studies, 13 (3), 111-128. [in Poland]

Melnyk, T., Reznikova, N., & Ivashchenko, O. (2020). Problems of statistical study of “green economics” and green growth potentials in the sustainable development context. Baltic Journal of Economic Studies, 6 (3), 87-98. URL: https://doi.org/10.30525/2256-0742/2020-6-3-87-98. [in Latvia]

Oliinyk, N., Makarenko, S., & Yutkevych, A. (2019). Management of «green» business: opportunities for Ukraine. Business strategy: futurological challenges. Kyiv, 362-368. [in Ukrainian]

Europeans have supported the idea of banning the sale of cars with traditional engines from 2030 (n.d.). Retrieved from https://mind.ua/news/20224714-evropejci-pidtrimali-ideyu-zaboroniti-prodazhi-avto-z-tradicijnimi-dvigunami-z-2030-roku. [in Ukrainian]

Turlikyan, T. (n.d.). Useful experience: how governments of different countries support the electric car market. Retrieved from https://ecotown.com.ua/news/Korysnyy-dosvid-yak-uryady-riznykh-krayin-pidtrymuyut-rynok-elektromobiliv-/. [in Ukrainian]

Makarenko, S. М., Oliinyk, N. М., & Rybachok, S. А. (2019). Improvement of state investment policy as the basis of implementation of innovative technologies on domestic enterprises. Economic innovations, 21, 3 (72), 62-70. [in Ukrainian]

Official site of the city of Kherson (n.d.). Retrieved from http://www.city.kherson.ua/articles/mkp-hersonelektrotrans. [in Ukrainian]

Khokhlov, M. P., & Podymailo, M. V. (2017). Analysis of existing approaches and methods financial diagnostics of probability of bankruptcy. Market Infrastructure, 7, 199-204. [in Ukrainian]

Tyutyunnik, Yu., Dorogan-Pisarenko, L., & Tyutyunnik, S. (2016). Financial analysis. Poltava, 430. [in Ukrainian]

Makarenko, S., Pleshivtseva, A, & Oliinyk, N. (2020) Management of the innovation and investment component of the development of light industry enterprises. Current issues of economic development in modern conditions. Kherson, 120-122. [in Ukrainian]

Domi, S., Keco, R., Capelleras, J.-L., & Mehmeti, G. (2019). Effects of innovativeness and innovation behavior on tourism SMEs performance: The case of Albania. Economics and Sociology, 12 (3), 67-85. [in Poland]

Tajeddini, K., & Trueman, M. (2008). Effect of customer orientation and innovativeness on business performance: a study of small-sized service retailers. International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 6 (2), 280-295. [in France]

Ivanová, E., & Čepel, M. (2018). The impact of innovation performance on the competitiveness of the Visegrad 4 countries. Journal of Competitiveness, 10 (1), 54-72. [in Czech Republic]

Makarenko, S., Oliinyk, N., & Rybachok, S. (2019). Management of investment and innovation activities of industrial enterprises. Global trends in the green economy: regional aspects and growth limits. Kherson, 36-39. [in Ukrainian]

EPI (n.d.). Retrieved from https://epi.yale.edu/. [in USA]

Oliinyk, N., Makarenko, S., & Habrikh А. (2021). Financial and economic tools for activating "green" business to ensure sustainable development. Current problems of modern business: accounting, financial and management aspects. Vol. 1. Lviv, 243-245. [in Ukrainian]

Makarenko, S. М., Kaplina, Y. О., & Oliinyk, N. М. (2017). Improving tax policy as the basis of harmonization of relations between the state and business entities. Economic innovations, 64, 203-208. [in Ukrainian]

Boghomazova, V. M., & Kvasha, T. K. (2020). Analiz perspektyvnykh svitovykh naukovykh ta tekhnologhichnykh naprjamiv doslidzhenj za Cillju stalogho rozvytku # 9 shhodo transportnoji sfery z vykorystannjam instrumentiv platform «Web of Science» ta «Derwent Innovation»: naukovo-analitychna zapyska. Kyjiv: UkrINTEI, 33. [in Ukrainian]

Palant, O. (2017). Theoretical and methodological basis of management system modernization of urban electric transport: Avtoreferat dysertaciji na zdobuttja naukovogho stupenja doktora ekonomichnykh nauk: 08.00.04. Kharkiv, 40. [in Ukrainian]

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-08-11

Як цитувати

Олійник, Н., Макаренко, С., & Житченко, І. (2022). «ОЗЕЛЕНЕННЯ» ТА ІНТЕЛЕКТУАЛІЗАЦІЯ ТРАНСПОРТУ В КОНТЕКСТІ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЕКОНОМІЧНОЇ БЕЗПЕКИ ТРАНСПОРТНОГО ПІДПРИЄМСТВА. REVIEW OF TRANSPORT ECONOMICS AND MANAGEMENT, (6(22), 48–59. https://doi.org/10.15802/rtem2021/243559

Номер

Розділ

ЕКОНОМІКА ТА УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВАМИ ТРАНСПОРТУ