ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СТІЙКОЇ ВЗАЄМОДІЇ УЧАСНИКІВ ІННОВАЦІЙНОГО ПРОЦЕСУ В УМОВАХ ГЛОБАЛЬНИХ ВИКЛИКІВ
DOI:
https://doi.org/10.15802/rtem2021/243657Ключові слова:
взаємодія, глобальні виклики, дифузія, інноваційний процес, суб’єкти господарювання, учасникиАнотація
В умовах глобальних викликів особливо актуалізується проблематика дослідження взаємодії в інноваційних процесах, оскільки саме інновації відіграють важливу роль в боротьбі з різними видами викликів сучасності. В свою чергу глобальні виклики та криза є поштовхом до інноваційних змін та зрушень, інновації є протилежністю кризи, оскільки саме інноваційний прорив сприяє виходу з кризового стану. Метою статті є аналіз взаємодії учасників інноваційного процесу, визначення їх дій на різних стадіях інноваційного процесу, бар’єрів до формування стабільних соціально-економічних зв’язків та показників, що визначають ефективність такої взаємодії. Для досягання мети використано такі методи: абстрактно-логічний, системно-синергетичний, статистичний, порівняльний, горизонтальний, вертикальний, табличний та графічний методи відображення інформації. Результати. У статті визначено види взаємодії, проаналізовано поняття інноваційної дифузії та дій різних суб’єктів для її здійснення, проаналізовано соціально-економічну взаємодію учасників інноваційного процесу, визначено їх дії на різних стадіях інноваційного процесу, бар’єри до формування стабільних соціально-економічних зв’язків та показників, що визначають ефективність такої взаємодії. Проаналізовано кібернетичну, матричну й структурну моделі інноваційного процесу. Встановлено, що на швидкість поширення інновацій мають великий вплив інноваційна політика держави, існування адекватної інформаційної бази, механізмів функціонування науки та її взаємодії з виробництвом, форми прийняття законодавчих рішень з питань нововведень, способів передавання інформації, механізмів. Практична значимість дослідження полягає в можливості налагодження ефективної взаємодії між учасниками інноваційного процесу шляхом дослідження середовищ, де здійснюється дифузія інновацій (відповідних сайтів, соціальних мереж, НДЧ та методичних відділів вищих навчальних закладів, науково-дослідних інститутів тощо), аналізу бар’єрів до формування стабільних взаємозв’язків між учасниками інноваційних проектів та існуючих моделей інноваційного процесу. У межах подальших досліджень планується удосконалити систему показників, що визначають ефективність взаємодії під час інноваційних процесів, визначити найбільш ключові з них, побудувати структурну модель забезпечення стабільної соціально-економічної взаємодії у інноваційній дифузній мережі.
Посилання
Androsova O.F. (2006). Orhanizatsiino-ekonomichni aspekty vykorystannia transferu tekhnolohii na pidpryiemstvakh aviatsiinoi promyslovosti: Avtoref. dys... kand. ekon. nauk: 08.06.01. [Organizational and economic aspects of the use of technology transfer in the aviation industry] Natsionalnyi aviatsiinyi un-t. 20 p.
Bahrova, I.V., Cherevko, O.L. Natsionalna innovatsiina systema Ukrainy: kharakterystyka ta problemy stanovlennia URL: http://biblio.umsf.dp.ua/jspui/handle/123456789/1624
Vasylenko V.O. (2003). Innovatsiinyi menedzhment: Navchalnyi posibnyk [Innovative management]. Kyiv: TsUL, Feniks. 440 p.
Kovalov H.D. (2000). Ynnovatsyonnыe kommunykatsyy [Innovative communications]. Moscow.: YuNYTY-DANA. 228 p.
Lisovska L.S. (2020). Vydy ta formy proiavu vzaiemodii u innovatsiinykh protsesakh [Types and forms of interaction in innovation processes]. Vcheni zapysky TNU im. V.I. Vernadskoho. Seriia Ekonomika i upravlinnia. vol 31 (70). 4. 48-54.
Melnyk I.Iu., Boiarynova K.O. Innovatsiinyi protses: naukovi pidkhody ta problemy realizatsii
Mykytiuk P. (2009). Innovatsiina diialnist. [Innovative activity]. Kiyv: Tsentr uchbovoi literatury. 392.
Shukshunov V.E. (2001). Orhanyzatsyonnыe strukturы tekhnolohycheskykh kommunykatsyi transferta ynnovatsyi v naukoёmkom byznese [Organizational structures of technological communications transfer of innovations in science-intensive business]. Ynnovatsyy. vol.3. 24–32.
Yurynets Z. V. (2013). Upravlinnia usunenniam pereshkod innovatsiiam na pidpryiemstvi [Upravlinnia usunennyam pereshkod innovatsiyam na pidpryiemstvi] Visnyk sotsialno-ekonomichnykh doslidzhen. Odesa : Vydavnychyi tsentr Odeskoho natsionalnoho ekonomichnoho universytetu, Vol. 2 (49), p. 2. 127-131.
Danych V.N. (2004). Modelyrovanye bыstrыkh sotsyalno-эkonomycheskykh protsessov [Modeling rapid socio-economic processes] Luhansk: Yzd-vo Vostochnoukraynskoho natsyonalnoho unyversyteta ym. V. Dalia. P. 304.
URL: http://nvdu.snu.edu.ua/wp-content/uploads/2020/03/index_2012_7.pdf
Danich V.M., Tatar M.S. (2015). Paterny povedinky subiektiv hospodariuvannia v umovakh dezintehratsiinykh protsesiv. [Patterns of behavior of economic entities in the context of disintegration processes] Berdiansk :Yzdatel Tkachuk A. V.
Danich V.M. (2019). Modeliuvannia dynamiky mentalitetu subiekta masovykh komunikatsii. [Modeling the dynamics of the mentality of the subject of mass communications]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu imeni V.N. Karazina, seriia «Ekonomichna», vol 96, 15 – 23.
Danich V. (2020). The application of crowd behavior models for the environmental and economic processes management. Galician economic journal (Tern.), vol. 62, no 1, pp. 166-178. DOI https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2020.01
Danich V. Modeliuvannia dynamiky komunikatyvnykh vlastyvostei subiektiv sotsiumu [Modeling the dynamics of communicative properties of the subjects of society]. Melitopol: Vydavnychyi budynok Melitopolskoi mis-koi drukarni. p. 456.
URL: https://mpsesm.org/index.php/mpsesm/mpsesm-xiii/paper/view/938
URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Cher_2020_3_7.
URL: https://vue.gov.ua/Соціальна_система
Rogers, Everett M. (1971). Diffusion of innovations.453 p.
URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%94%D0%B8%D1%84%D1%83%D0%B7%D1%96%D1%8F
Prorovskyi A. (2003). Transfer tekhnolohyi – odna yz formynnovatsyonnoi deiatelnosty. [Technology transfer is one of the forms of innovation]. Vestnyk Brestskoho hosudarstvennoho tekhnycheskoho unyversyteta. Vol. 3. 91-93.
Sunhurov А. (2010). Ynnovatsyy y ykh dyffuzyia: k vozmozhnosty yspolzovanyia kontseptsyy v sotsyalno-polytycheskoi sfere. [Innovations and their diffusion: to the possibility of using the concept in the socio-political sphere]. Fylosofskye nauky. vol.1(10). 15-24.
Shamota H.M. Dyfuziia innovatsii v Ukraini na suchasnomu etapi
Rodzhers Е. (2001). New product acceptance and diffusion. Klassyka marketynha. 243–265
Coleman, James S., Elihu Katz, and Herbert Menzel (1966). Medical Innovation: A Diffusion Study. New York: Bobbs-Merrill. PH (E).
Hassinger, Edward (1959). «Stages in the Adoption Process». Rural Sociology 24: 52-53. RS (N).
Shamota H. (2011). Dyfuziia innovatsii v Ukraini na suchasnomu etapi [Diffusion of innovations in Ukraine at the present stage]. Problemy i perspektyvy rozvytku bankivskoi systemy Ukrainy. Vol. 31. 288-296. Sumi: DVNZ «UABS NBU». [in Ukrainian].
URL: https://www.kickstarter.com/
URL: https://www.gofundme.com/
URL: https://www.indiegogo.com/
URL: https://habr.com/ru/
URL: Reddit : https://www.reddit.com/
Rosen, Emmanuel (2000) The Anatomy of Buzz: How t Create Word of Mouth Marketing. New York: Doubleday/Currency. MR (E).
URL: https://ec.europa.eu/growth/industry/policy/innovation/scoreboards_en
URL: Business Innovation Observatory: https://ec.europa.eu/growth/industry/policy/innovation/business-innovation-observatory_en
URL: Ofitsiinyi sait Derzhavnoi sluzhby statystyky Ukrainy: http://www.ukrstat.gov.ua/
URL: Global Innovation Index: https://www.globalinnovationindex.org/Home
URL: Global Innovation Index Analysis https://www.globalinnovationindex.org/analysis-economy
URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/526-2019-%D1%80#Text