ОЦІНКА РІВНЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ БУДІВЕЛЬНИХ КОМПАНІЙ ЗА КРИТЕРІЯМИ

Автор(и)

  • Ірина ФЕДОРОВИЧ Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу, Україна https://orcid.org/0000-0002-7139-6327
  • І.М. МЕТОШОП Івано-Франківській національний технічний університет нафти і газу, Україна https://orcid.org/0000-0002-6730-0388

DOI:

https://doi.org/10.15802/rtem2022/257466

Ключові слова:

конкурентоспроможність, будівельна компанія , критерії , конкурентні переваги , обсяг будівництва

Анотація

Мета. Провести порівняльний аналіз будівельних підприємств та на основі обраних критеріїв оцінити рівень їх конкурентоспроможності.  Методика. Для досягнення  поставленої  мети  використано  широкий  спектр  загальнонаукових  та  спеціальних  методів аналізу та синтезу, економіко-логічні методи  порівняння,  групування,  графічний  метод,  метод бальної та комплексної  оцінки  та  інші. Результати. У статті обґрунтовано необхідність підвищення конкурентоспроможності будівельної галузі в умовах глобалізації економіки. Розглянуто фактори, які впливають на рівень конкурентоспроможності підприємства на будівельному ринку, серед яких: виробничо-технічні, науково-технічні, фінансово-економічні та кадрові ресурси; рівень матеріально-технічного забезпечення; ефективність рекламних і маркетингових кампаній; ефективність стимулювання збуту.

Розкрито труднощі, притаманні будівельній галузі в період економічної кризи та пов’язані з нею проблеми оцінки конкурентоспроможності будівельних компаній, а також особливості оцінки підприємств з урахуванням специфіки будівельної галузі. Проведено порівняльний аналіз будівництва в Україні за останніх років, який показав, що оцінюючи динаміку кількості підприємств в Україні та в будівництві житлових і нежитлових будинків, виявлено певні тенденції - як позитивні, так і негативні, проте всі вони мають певні часові рамки. Обґрунтовано вибір критеріїв конкурентоспроможності будівельного підприємства та представлено методику їх розрахунку. Серед обраних критеріїв оцінки конкурентоспроможності – надійність компанії, відповідність договірним зобов’язанням, досвід роботи на ринку, якість будівельних послуг, навички персоналу, асортимент послуг, своєчасність поставки, готовність до переговорів, популярність на ринку та співпраця з великими компаніями. компанії. Кожна з представлених будівельних організацій розглянута та проаналізована з позицій запропонованих критеріїв конкурентоспроможності. На основі аналізу були визначені основні переваги кожної компанії та її слабкі сторони. Виділено компанію із найбільш сильною конкурентною позицією серед аналізованих будівельних підприємств Івано-Франківщини. Наукова новизна.
Запропоновано науково-методологічний підхід щодо оцінювання рівня конкурентоспроможності будівельної компанії на основі критеріїв, який  дав  змогу виділити переваги кожної компанії та її слабкі місця. Практична значимість. Результати дослідження полягають в можливості практичного використання  зазначеного підходу для оцінки рівня конкурентоспроможності будівельних компаній та рекомендацій щодо їх підвищення.

Біографії авторів

Ірина ФЕДОРОВИЧ, Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу

к.е.н., доцент, доцент кафедри прикладної економіки

І.М. МЕТОШОП, Івано-Франківській національний технічний університет нафти і газу

к.е.н., доцент, доцент кафедри прикладної економіки 

Посилання

Kuklinova T.V. (2015). Faktory konkurentospromozhnosti budiveljnykh pidpryjemstv v umovakh zaghostrennja kryzovykh javyshh [Factors of competitiveness of construction enterprises in the conditions of aggravation of the crisis phenomena]. Problemy i perspektyvy rozvytku pidpryjemnyctva, 1(1), 138-141 [in Ukrainian]

Smachylo V.V., Gholovko-Marchenko I.S. (2015). Klasyfikacija faktoriv vplyvu na konkurentospromozhnistj pidpryjemstv [Classification of factors influencing the competitiveness of enterprises]. Molodyj vchenyj, 2(17), 61-65 [in Ukrainian]

Ghrebnjov Gh. M. (2014). Formuvannja naprjamkiv pidvyshhennja efektyvnosti marketynghovogho mekhanizmu upravlinnja konkurentospromozhnistju budiveljnykh pidpryjemstv [Formation of directions of increase of efficiency of the marketing mechanism of management of competitiveness of the construction enterprises]. Ekonomichnyj visnyk Nacionaljnogho tekhnichnogho universytetu Ukrajiny "Kyjivsjkyj politekhnichnyj instytut", 11, 395-400 [in Ukrainian]

Uljjanova L.P., Rossikhina O.Je. (2012). Pro pidkhody do ocinky konkurentospromozhnosti budiveljnykh pidpryjemstv [On approaches to assessing the competitiveness of construction companies] Visnyk Dnipropetrovsjkogho universytetu, 6(1), 37-41 [in Ukrainian]

Obsjaghy budivnyctva ta vyrobnyctva budiveljnykh materialiv v Ukrajini: realjna sytuacija (2019, осtober 9) [Volumes of construction and production of building materials in Ukraine: the real situation]. Retrieved from http://budport.com.ua/news/15423-obsyagi-budivnictva-ta-virobnictva-budivelnih-materialiv-v-ukrajni-realna-situaciya

Zelinsjka Gh., Fedorovych I, Semenjutina T. (2020) Potencial i rozvytok pidpryjemstva [Potential and development of the enterprise] Ivano-Frankivsjk: IFNTUNGH [in Ukraine]

Ghoncharuk T. I. (2017) Konkurencija i konkurentospromozhnistj: zmist i rozvytok u perekhidnij ekonomici [Competition and competitiveness: content and development in transition economies] Sumy: VVP "Mrija-1" LTD, 6, 33-36 [in Ukrainian]

Fedorovych І., Berlous М. (2021) Main measures to increase the competitiveness of construction industry enterprises. Suchasnyj stan ta perspektyvy rozvytku ekonomiky, finansiv, obliku i prava: zbirnyk tez dopovidej mizhnarodnoji naukovo-praktychnoji konferenciji [Current state and prospects of economic development, finance, accounting and law: a collection of abstracts of the international scientific-practical conference] Poltava [in Ukrainian]

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-02-11

Як цитувати

ФЕДОРОВИЧ, І., & МЕТОШОП, І. (2023). ОЦІНКА РІВНЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ БУДІВЕЛЬНИХ КОМПАНІЙ ЗА КРИТЕРІЯМИ. REVIEW OF TRANSPORT ECONOMICS AND MANAGEMENT, (7(23), 168–176. https://doi.org/10.15802/rtem2022/257466

Номер

Розділ

ПОВЕДІНКОВА ЕКОНОМІКА