ФІНАНСОВИЙ МЕХАНІЗМ ДЕРЖАВНО-ПРИВАТНОГО ПАРТНЕРСТВА В УМОВАХ ПІСЛЯВОЄННОГО ВІДНОВЛЕННЯ УКРАЇНИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15802/rtem2022/257892

Ключові слова:

державно-приватне партнерство , соціальна інфраструктура, фінансовий механізм

Анотація

Мета. Стаття присвячена узагальненню особливостей функціонування державно-приватного партнерства в Україні і окремих зарубіжних країнах та розробці фінансового механізму державно-приватного партнерства післявоєнного відновлення України. Методика. З врахуванням специфіки дослідження використано системний підхід, метод порівняльного аналізу, подано оцінку втрат економіки України завданих російською військовою агресією, сформовано структуру цього механізму. Результати. Проаналізована прагматика функціонування зазначеного фінансового механізму в Україні та в окремих зарубіжних країнах шляхом порівняння особливостей та виявлено відмінності. Наголошено на доволі значних обсягах фінансування проектів державно-приватного партнерства в зарубіжних країнах та в Україні та визначено, що структурні гранти та гранти Фонду згуртування були основним джерелом фінансування проектів у країнах ЄС. Також в зарубіжних країнах є усталеною практикою фінансування довгострокових масштабних проектів.  Обумовлено значимість координаторів  процесів державно-приватного партнерства  в Україні, зокрема профільних міністерств, аналітичних агенцій та громадських організацій, які пприяють реалізації в Україні якісних проєктів у різних сферах. Наукова новизна. Використовуючи системний підхід, базуючись на прцях вітчизняних учених та з врахуванням специфіки економіки України в умовах воєнного стану сформовано схему структури фінансового механізму ДПП в умовах післявоєнного відновлення України. Практична значимість. Запропоновану структуру зазначеного фінансового механізму доцільно використати при формуванні національних, регіональних та місцевих, зокрема на рівні територіальної громади програм економічного відновлення.  Перспективними об’єктами ДПП на рівні територіальних громад можуть бути як економічні так і соціальні проекти, зважаючи на рівень руйнувань житла, інших об’єктів соціальної інфраструктури. Серед економічних – є актуальним будівництво об’єктів закладів харчування, невеликих підприємств по переробці продуктів рослинництва та тваринництва, виготовлення предметів побутового призначення, а серед соціальних – житлові проекти, паркові зони та об’єкти рекреаційного призначення; об’єкти історико-архітектурної спадщини; надання соціальних послуг, управління соціальною установою, закладом тощо.

Біографія автора

Людмила ГОРДІЄНКО, Східноєвропейський університет імені Рауфа Аблязова

доктор економічних наук, доцент, завідувачка кафедри маркетингу, фінансів, банківської справи та страхування

Посилання

Shuliuk B.S. (2020) Zakonodavchi kolizii rozvytku finansovoho mekhanizmu derzhavno-pryvatnoho partnerstva v Ukraini. Innovatsiin aekonomika. 7-8. 28-32. [in Ukrainian].

Shuliuk B.S. (2018) Kontseptualni zasady finansovoho mekhanizmu derzhavno-pryvatnoho partnerstva. Visnyk ZhDTU. 4 (86). 118-123. [inUkrainian].

Pyroh O.V., Tomych M. I., Voronovska M. M. (2021) Modeli derzhavno-pryvatnoho partnerstva u zovnishno-ekonomichnii diialnosti: formy, mekhanizmy, dekompozytsiia. Finansovyi prostir. 4 (44). 8-19. [in Ukrainian].

Kruhlov V. V.(2018) Modeli derzhavno-pryvatnoho partnerstva. Derzhava ta rehiony. 2 (62). 56-61. [in Ukrainian].

Demydiuk S.M., Kniazevych A.O., Kraichuk O.V. (2022) Porivnialno-instytutsionalnii pidkhid do doslidzhennia sutnosti pidpryiemnytskoi diialnosti. Biznes-Navihator. 1. 45–49. [in Ukrainian].

Danylyshyn V. I., Stefankiv O. M., Tsizhma O. A. (2016). Zarubizhnyi dosvid derzhavno-pryvatnoho partnerstva ta propozytsii shchodoyohovdoskonalennia v Ukraini. Hlobalni ta natsionalni problem ekonomiky: elektronnyi naukovyi fakhovyi zhurnal. 11. 332–336. [in Ukrainian].

Bohdan T. (2022) Vidnovlennia ekonomiky: napriamy, vazheli, instytutsii. URL: https://www.epravda.com.ua/rus/columns/2022/04/25/686208/ [in Ukrainian].

Reznikova N., Panchenko V. (2022) Yak unyknuty evtanazii ukrainskoi ekonomiky. URL: https://tyzhden.ua/Economics/254638 [inUkrainian].

Ukraina 2022. Yak nevtratyty svii shans staty sylnoiu derzhavoiu. (2022). URL: https://drive.google.com/file/d/1bVEYJ4Zgj3f8XPHh1C2h99TvfLOh2snh/view [in Ukrainian].

ZapatrinaI. (2022). Attracting private business to rebuild Ukrainian cities considering SDGs. / 6 th UNECE International PPP Forum –Barcelona 4-6 May. URL: https://unece.org/sites/default/files/202205/UNECE%20PPP%20Forum%206th%20session-Side%20event%203-CSEND.pdf. [in English].

Konchyn V., Kolosov A. (2022). Skilky koshtuvatyme vidnovlennia Ukrainy: doslidzhennia ekonomika viiny. URL: https://glavcom.ua/economics/finances/skilki-koshtuvatime-vidnovlennya-ukrajini-prognoz-naukovciv-provid-nih-universitetiv-844842.html. [in Ukrainian].

Danylyshyn B. (2022). Vytysnuty maksymum z Rosii ta zaluchyty koshty partneriv. URL: https://www.epravda.com.ua/columns/2022/04/13/685656/ [in Ukrainian].

Brailovskyi I. A. (2014). Derzhavno-pryvatne partnerstvo: metodolohiia, teoriia, mekhanizmyrozvytku. URL: http://sp.nmu.org.ua/ [in Ukrainian].

Brogaard L., Petersen O. H. (2018). Public-private partnerships (PPPs) indevelopment policy: Exploring the conceptand practice. Development Policy Review. 2018. URL:https://doi.org/10.1111/dpr.12277.

Stanzdiisnennia DPP v Ukraini. (2022). Ministerstvo ekonomiky Ukrainy. URL: https://www.me.gov.ua/Documents/Detail?lang=uk-UA&id=9fc90c5e-2f7b-44b2-8bf1-1ffb7ee1be26&title=StanZdiisnenniaDppVUkraini [in Ukrainian].

Ukrainskyi tsentr spryiannia rozvytku publichno-pryvatnoho partnerstva. Ofitsiinyi sait. URL: https://www.ukrppp.com/uk/science. [in Ukrainian].

Danylyshyn V. I., Stefankiv O. M., Tsizhma O. A. (2016). Zarubizhnyi dosvid derzhavno-pryvatnoho partnerstva ta propozytsii shchodoyohovdos konalennia v Ukraini. Hlobalni ta natsionalni problem ekonomiky: elektronnyi naukovyi fakhovyi zhurnal. 11. 332–336. [in Ukrainian].

PPI Project Database. The World Bank. (2022). URL: http://ppi.worldbank.org.[in English].

Proshkuratov O. M. (2014).Osnovni sotsialno-ekonomichni sfery realizatsii derzhavno- pryvatnoho partnerstva u sviti. Naukovi pratsi NDFI. 1 (66). 40-48. [in Ukrainian].

Private Participation in Infrastructure (PPI).(2021).The World Bank. Annual Report. URL: https://ppi.worldbank.org/content/dam/PPI/documents/PPI-2021-Annual-Report.pdf. [in English].

Kruhlov V. M., Tereshchenko D. A. (2021). Realizatsiia proiektiv derzhavno-pryvatnoho partnerstva v ahrarnomu sektori. Public Administration and Regional Development. 3. 675-698 [in Ukrainian].

Strukova V. (2016). Administratyvno-pravove rehuliuvannia publichno-pryvatnoho partnerstva v Ukraini. Kyiv. 226. [in Ukrainian].

Public Private Partnerships in the EU: Widespread short comings and limited benefits. (2018). European Counrt of Auditors. Special Report. URL: https://op.europa.eu/webpub/eca/special-reports/ppp-9-2018/en/[in English].

Pytannia Natsionalnoi rady z vidnovlennia Ukrainy vid naslidkiv viiny. Ukaz Prezydenta Ukrainy №266/2022 vid 21 kvitnia 2022 roku URL: https://www.president.gov.ua/documents/2662022-42225 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-02-11

Як цитувати

ГОРДІЄНКО, Л. (2023). ФІНАНСОВИЙ МЕХАНІЗМ ДЕРЖАВНО-ПРИВАТНОГО ПАРТНЕРСТВА В УМОВАХ ПІСЛЯВОЄННОГО ВІДНОВЛЕННЯ УКРАЇНИ. REVIEW OF TRANSPORT ECONOMICS AND MANAGEMENT, (7(23), 135–144. https://doi.org/10.15802/rtem2022/257892

Номер

Розділ

ФІНАНСИ І ОБЛІК, БАНКІВСЬКА СПРАВА, СТРАХУВАННЯ ТА ФОНДОВИЙ РИНОК