ПОВЕДІНКОВІ ІНСТИТУТИ ЦИФРОВОЇ ЕКОНОМІКИ: ВПЛИВ НА МОДЕЛІ ЛЮДСЬКОЇ ПОВЕДІНКИ, ТРАНСФОРМАЦІЮ ВІДНОСИН ВЛАСНОСТІ ТА РІВЕНЬ ДОВІРИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15802/rtem2022/268128

Ключові слова:

поведінкова економіка, цифрова економіка, власність, інститут права власності, модель людської поведінки, довіра, репутація

Анотація

Мета. У статті розглядаються основні особливості поведінкової економіки, як нового розділу економічної теорії. Новий напрям в теорії є відображенням фактичної зміни моделі поведінки людини, впливу цифрової економіки на людину та трансформацію відносин власності під впливом ринкового середовища, що виводить на перший план питання визнання правил, визначення репутації як рівня довіри, та економічної етики. Показано, що серйозні зрушення у відносинах власності у поведінковій економіці виступають підтвердженням глибинного характеру змін інституту прав власності під впливом етичних, соціальних, психологічних та інших поведінкових передумов в економічній поведінці. Методика. Дослідження базується на діалектиці як науково-філософському методі пізнання, системному підході, аналітичному та експертному економічних методах. Насамперед, поведінкова економіка спирається на спостереження та експеримент. Відмінною особливістю сучасних методів дослідження стало розвиток економічної моделі людської поведінки з урахуванням та під впливом емпіричних фактів, зібраних у галузі поведінкової та експериментальної економіки. По суті, у роботі використана міждисциплінарна методологія, сформована зусиллями як економістів, так і психологів, є прикладом продуктивної взаємодії теоретичної та експериментальної наук. Результати. У статті системно та комплексно проаналізовано специфіку поведінкових інститутів, властиву цифровій економіці. Виявлено, що вчені-економісти прийшли до усвідомлення того, що не тільки економічні, але і всі суспільні інститути, система норм і правил, моральні цінності не просто важливі, але життєво необхідні для трансформації всіх видів власності, одночасно суттєво підвищується роль інституту прав власності. Доведено, що моральних норм недостатньо, щоб забезпечити в економіці клімат довіри. Аргументовано, що в умовах зниження економічної та ділової активності особливо важливо мінімізувати трансакційні витрати, добиваючись високого рівня довіри всіх агентів до провідних економічних інститутів. Наукова новизна. Теоретично обґрунтовано, що поведінкова економіка формується як нова інтелектуальна платформа наукової спільноти, новий тип наукового мислення, що враховує у явному вигляді психологічні, етичні та інші поведінкові передумови в економічній поведінці. Доведено, що сьогодні цифрова економіка принципово змінює модель інституту права власності, формує інноваційні бізнес-моделі, які стають важливим ядром поведінкової економіки. Вказано, що саме довіра формує репутацію суб’єктів та інститутів поведінкової економіки. Практична значимість. Практичні висновки статті полягають у тому, що поведінкова економіка – новий перспективний напрям досліджень, що запропонував абсолютно нову модель людини в економіці і багато в чому змінив вигляд сучасної економічної науки. Поведінкова економіка показала та довела, як сильно відхиляється поведінка людей у реальному житті від ідеальної раціональної поведінки. Наведено причини модифікації моделі людини в економіці під впливом різних економічних, соціальних, психологічних та інших факторів. У поведінковій економіці актуальною є проблема становлення нових форм реалізації інституту прав власності, і будь-яка парадигма поведінкової економіки повинна вирішувати проблему довіри у взаємовідносинах між економічними суб’єктами у збереження системи прав власності.

Біографії авторів

В.Л. ОСЕЦЬКИЙ, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

д.е.н., професор кафедри економічної теорії, макро- мікроекономіки

Д.В. ОСЕЦЬКА, Бориспільський Інститут муніципального менеджменту при МАУП

к.е.н., доцент кафедри обліку і фінансів

О.О. ДЕМИДЮК, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

к.е.н., асистент кафедри економічної теорії, макро- і мікроекономіки

Посилання

Peter L. Berger 1986. The Capitalist Revolution: Fifty Propositions About Prosperity, Equality, and Liberty, (New York: Basic Books).

Shiller R. 2008 The Subprime Solution: how Today’s Global Financial Crisis Happened and What to do about it. Princeton-Oxford.

Institutional architectonics and dynamics of economic transformations/ed. Doctor of Economic Sciences

A.A. Hrytsenko. - K.: Fort, 2008. [in russian].

The evolution of market institutions in Ukraine: monograph: in 2 h. Part 1/ V.V. Nebrat, N.A. Suprun and others; under the editorship candidate of economic sciences V.V. Nebrat; NAS of Ukraine; Institute of Economics and Forecasting - K., 2012. - p.70. [in Ukrainian].

Fridman M. Methodology of Positive Economics. // Fridman M. Essays of Positive Economics. Chicago, 1953.

Ben B. Seligman (1990) Main Currents in Modern Economics, Routledge – 910 p.

Robbins, L. An Essay on the Nature and Significance of Economic Science. London, 1935, - p. 148-149.

Adam Smith (2011) The Theory of Moral Sentiments Paperback, Gutenberg Publishers – 358 p.

Fisher I. The Theory of Interest. §9 The Personal Factor, 1930.

Mark Blaug (1992) The Methodology of Economics: Or, How Economists Explain(Cambridge Surveys of Economic Literature), Cambridge University Press; 2nd edition – 316 p.

Coursey D.L., Smith V.L. Experimental Tests of an Allocation Mechanism for Public, Private or Externality Goods // Scandinavian Journal of Economics. 1984. №86. – p. 468-484.

Osetskyi V., Kraus N., Kraus K. Sharing Economy: Dialectic Development of Reciprocal Exchange in the Conditions of Virtual Reality and Digital Transformation. Economic theory. 2021. No. 2. with. 5-27. DOI: 10.15407/etet2021.02.005 [in Ukrainian].

Yegina N.A., Zemskova E.S., Gorin V.A., Stepanova D.I. (2019). Applying consumer behavior theory in the context of the digital transformation of the economy. International Journal of Supply Chain Management. Vol. 8, №3. – p. 341-347.

Francis Fukuyama (1996) Trust: The Social Virtues and the Creation of Prosperity, Free Press – 482 p.

Graafland J. Economics, Ethics and the Market. Abingdon – New York, 2007. – p. 104-105.

Rawls John A. 1971. Theory of Justice. Cambridge, Massachusetts: Belknap Press of Harvard University Press.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-02-11

Як цитувати

ОСЕЦЬКИЙ, В., ОСЕЦЬКА, Д., & ДЕМИДЮК, О. (2023). ПОВЕДІНКОВІ ІНСТИТУТИ ЦИФРОВОЇ ЕКОНОМІКИ: ВПЛИВ НА МОДЕЛІ ЛЮДСЬКОЇ ПОВЕДІНКИ, ТРАНСФОРМАЦІЮ ВІДНОСИН ВЛАСНОСТІ ТА РІВЕНЬ ДОВІРИ. REVIEW OF TRANSPORT ECONOMICS AND MANAGEMENT, (7(23), 5–14. https://doi.org/10.15802/rtem2022/268128

Номер

Розділ

ЕКОНОМІКА ТА УПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНИМ ГОСПОДАРСТВОМ