ЕТИЧНІ АСПЕКТИ ДІЯЛЬНОСТІ КОМПАНІЙ-ПОСТАЧАЛЬНИКІВ
DOI:
https://doi.org/10.15802/rtem2022/269154Ключові слова:
кодекс ділової етики, взаємовідносини, постачання, партнер, етика, постачальникАнотація
Мета. У статті визначено ключові напрями етичної поведінки компаній-постачальників у процесі їх діяльності на ринку та у взаємовідносинах з їхніми клієнтами, співробітниками, третіми сторонами, навколишнім середовищем. Методика. Для реалізації поставленої мети у статті використано різні загальнонаукові та спеціальні методи наукового дослідження, зокрема метод наукової абстракції, індукції, дедукції, синтезу, аналізу, порівняння тощо. Результати. Окреслено ключові риси, яким би мали відповідати етичні постачальники задля формування позитивного їх іміджу та репутації. Також, визначено ключові вимоги до етичної діяльності постачальників в контексті таких ключових позицій як комерційна добросовісність, чесна конкуренція, конфлікт інтересів, контроль міжнародної торгівлі, конфіденційність та інтелектуальна власність, конфіденційність та захист даних, виявлення проблем, практики чесного маркетингу. Крім цього постачальницькі організації повинні забезпечувати захист прав людини стосовно своїх працівників, скеровувати кошти на охорону їх здоров’я, а також повинні відповідально та добросовісно взаємодіяти із навколишнім середовищем, забезпечуючи наступні аспекти: неприпустимість дитячої праці, вільний вибір місця роботи, свободу участі в асоціаціях, дотримання графіку роботи та відпочинку, виплату заробітної плати, дотримання пільг, інклюзивність та різноманіття, відсутність погроз та домагань, охорону праці, безпеку процесу, безпеку продукції, охорону навколишнього середовища, управління водними ресурсами та відходами. Наукова новизна. Здійснено теоретичне обґрунтування необхідності дотримання етичних вимог компаніями-постачальниками у своїй професійній діяльності та у відносинах із партнерами, клієнтами та стейкхолдерами задля більш ефективного їх функціонування на ринку. Практична значимість. Отримані результати проведеного аналізу придатні для використання у процесі розробки кодексів етики компаній-постачальників на вітчизняному ринку, дотримання яких позитивно відобразиться на взаємовідносинах постачальників із їх клієнтами, сприятиме формуванню позитивного ділового іміджу як самої компанії-постачальника, так і тих компаній, які з нею взаємодіють.
Посилання
Bayer. Supplier Code of Conduct. (2020). Retrieved from: https://www.bayer.com/sites/default/files/2020-08/Ukrainian%20version.pdf [in Ukrainian].
Lantmannen Code of Business Ethics for Suppliers.(2018). Retrieved from: https://www.lantmannen.ua/sites/default/files/kodeks_dilovoi_etiki_dlya_postachalnikiv.pdf [in Ukrainian].
Code of business ethics of the supplier. Values and principles of suppliers. Boehringer Ingelheim. (2020). Retrieved from: https://www.boehringer-ingelheim.ua/file/27372/download?token=rJgLqV0N. [in Ukrainian].
Carlsberg Group Supplier and Licensee Code of Conduct. (2019). Retrieved from: http://surl.li/ebuie [in Ukrainian].
Nikitenko K.S. (2020). Strategic planning in the process of logistics supply. Ekonomichnyi prostir, 2020. 161. 59-62. [in Ukrainian].
Polianska A.S., Martynets V.B., Kaban O.V. (2022). Optimization of the supply chain at the enterprise in the conditions of crisis phenomena. Aktualni problem rozvytku ekonomiky rehionu. 18(2). 112-127. [in Ukrainian].
Rykovanova I.S. (2021). Logistics of supply of production equipment to the enterprise. Candidate’s the sis., Lviv: NU «Lvivska Politekhnika». [in Ukrainian]
Anmar Kamalaldin, Lina Linde, David Sjodin, Vinit Parida. (2020). Transforming provider-customer relationships in digital servitization: Arelational view on digitalization. Industrial Marketing Management. 89. Pp. 306-325.
Domina O., Lunin D., Barabash O., Balynska O., PaidaYu.Yu.(2018). Algorithm for selecting the winning strategies in the processes of managing the state of the system "supplier - consumer" in the presence of aggressive competitor. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies.6/3 (96). Pp. 48-61.