МІЖНАРОДНА КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЬ УКРАЇНИ У СФЕРІ ЗАЛІЗНИЧНИХ ПЕРЕВЕЗЕНЬ
DOI:
https://doi.org/10.15802/rtem2023/292671Ключові слова:
конкурентоспроможність, пунктуальність, електрифікація, пасажирообіг, вантажообіг, залізничний транспортАнотація
Метою статті є визначення конкурентних позицій України у сфері залізничних перевезень у порівняні з Польщею (країна-сусід), Швейцарією (є еталоном у сфері залізничних перевезень) та Канадою (сповідує зовсім інакший «американський» принцип експлуатації залізничних мереж, де в пріоритеті є вантажні перевезення). Методика. У процесі роботи над статтею були використані такі методи наукових досліджень як: аналіз та синтез при виборі показників та їх групування (виробничо-фінансові, науково-технічного розвитку, характеристика персоналу) залежно від напряму, що вони характеризують; методи економічного аналізу – багатомірний порівняльний аналіз, індексний, метод Дельфі при визначенні вагомості показників обраних для аналізу, рейтингування для визначення остаточних позицій кожної з країн, що були обрані для аналізу. Результати. Серед основних результатів дослідження слід назвати визначення конкурентної позиції України, насамперед, у порівняння з Польщею як країною-сусідом. Наступним за важливістю слід зазначити групу показників, через які Україна відстає від еталонних показників Швейцарської залізниці, зокрема, якість інфраструктури та електрифікація. Наукова новизна отриманих результатів полягає у спробі провести оцінювання конкурентних позицій залізничного транспорту, які, наче б то, не можуть конкурувати між собою, оскільки кожна з них працює на окремій території (в більшості випадків в межах однієї країни) та їхні інтереси майже не перетинаються. Наразі це не зовсім так, оскільки, після широкомасштабного вторгнення, через блокування українських морських портів, значна частина експортно-імпортних товарних потоків перемістилася на залізничний транспорт і аналізуючи ситуацію у кожній окремій країні-транзитері можна обрати напрямок, що буде найбільш прийнятним для перевезення вантажів на далекі відстані до «третіх» країн. Практичну значимість отриманих результатів можна розглядати принаймні з двох сторін. Перша сторона – показники, через які сформувалося відставання української залізниці від держави-еталона (Швейцарії) та робота над покращенням ситуації у кожному з напрямів, щодо їх вдосконалення. Друга сторона – це можливість проведення аналогічного оцінювання стосовно ситуації на залізничному транспорті серед усіх країн-сусідів України та визначення найбільш пріоритетних напрямів для спрямування більшої частини експортно-імпортних вантажів до «третіх» країн.
Посилання
Jakoji dopomoghy JeS potrebuje Ukrajina, shhob zbereghty svij eksport. Jevropejsjka pravda (2022). Retrieved from https://www.eurointegration.com.ua/experts/2022/05/9/7139122/ (in Ukrainian).
Global Railway Review (2023). Retrieved from https://www.globalrailwayreview.com (in English).
Union Internationale des Chemins de fer (UIC) (2023). Retrieved from https://uic.org (in English).
Ministerstvo rozvytku ghromad, terytorij ta infrastruktury Ukrajiny (2023). Retrieved from https://mtu.gov.ua (in Ukrainian).
Zaliznychnyj zhurnal “Railway Supply” (2023). Retrieved from https://www.railway.supply/uk/ (in Ukrainian).
Dyrektyva Rady 95/18/JeES “Shhodo zaliznychnykh pidpryjemstv” vid 19 chervnja 1995 roku : Dyrektyva Jevropejsjkogho Sojuzu vid 19.06.1995 r. # 95/18/JeS : stanom na 29 kvit. 2004 r. (2004). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_952#Text (in Ukrainian).
Organizational structure. SBB Unternehmen (2023). Retrieved from https://company.sbb.ch/en/the-company/organisation/organizational-structure.html (in English).
Informacje o spółce. PKP S.A. (2023). Retrieved from https://www.pkp.pl/pl/serwis-korporacyjny/opkpsa (in Polish).
Grupa PKP. PKP S.A. (2023). Retrieved from https://www.pkp.pl/pl/grupa-pkp (in Polish).
Rail Services. CN – Transportation Services (2023). Retrieved from https://www.cn.ca/en/our-services/rail/ (in English).
Our company. VIA Rail (2023). Retrieved from https://corpo.viarail.ca/en/company (in English).
Pro utvorennja publichnogho akcionernogho tovarystva “Ukrajinsjka zaliznycja” : Postanova Kab. Ministriv Ukrajiny vid 25.06.2014 r. # 200 : stanom na 11 serp. 2015 r. (2015). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/200-2014-п#Text (in Ukrainian).
Akcionerne tovarystvo “Ukrajinsjka zaliznycja”. YouControl. (2023). Retrieved from https://youcontrol.com.ua/contractor/?id=17691671#express-universal-file (in Ukrainian).
Dejaki pytannja akcionernogho tovarystva “Ukrajinsjka zaliznycja” : Postanova Kab. Ministriv Ukrajiny vid 31.10.2018 r. # 938. (2018). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/938-2018-п#Text (in Ukrainian).
Railway transport of goods by country. The Global Economy (2023). Retrieved from https://www.theglobaleconomy.com/rankings/Railway_transport_of_goods/ (in English).
Railroad lines, km by country. The Global Economy (2023). Retrieved from https://www.theglobaleconomy.com/rankings/Railroad_lines/ (in English).
Railroad lines, km by country. The Global Economy (2023). Retrieved from https://www.theglobaleconomy.com/rankings/Railroad_lines/ (in English).
Railroad infrastructure quality by country. The Global Economy (2023). Retrieved from https://www.theglobaleconomy.com/rankings/railroad_quality/ (in English).
World Salaries (2023). Retrieved from https://worldsalaries.com (in English).