ВПЛИВ ЦИФРОВІЗАЦІЇ НА КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЬ ПАСАЖИРСЬКИХ ЗАЛІЗНИЧНИХ ПЕРЕВЕЗЕНЬ
DOI:
https://doi.org/10.15802/rtem2023/300529Ключові слова:
цифровізація, економічна ефективність, конкурентоспроможність, пасажирські перевезення, залізничний транспортАнотація
Мета. Аналіз впливу цифровізації на пасажирські залізничні перевезення, та оцінка її ролі у підвищенні конкурентоспроможності цього сектору. Методика. Для досягнення мети і вирішення зазначених завдань було використано такі методи: аналіз літератури та досліджень - автори провели ґрунтовний аналіз наукових праць, досліджень і публікацій, які охоплюють тему цифровізації в галузі громадського транспорту; компаративний аналіз - зіставлення різних підходів та технологій у сфері цифровізації дозволило визначити найбільш ефективні методи та стратегії, які можуть бути впроваджені в громадському транспорті; прогнозування і моделювання - використання моделей та прогнозів для оцінки майбутнього розвитку цифровізації в галузі залізничних перевезень та її потенційного впливу на економіку та суспільство. Результати. Визначено, що впровадження цифрових технологій дозволить автоматизувати ряд процесів в управлінні залізничним рухом, підвищити ефективність та знизити оперативні витрати, підвищити задоволеність та лояльність пасажирів, знизити ризик аварій та інцидентів, збільшити доходи через підвищення якості послуг і знизити витрати через оптимізацію ресурсів. Загалом, обґрунтовано, що цифровізація сприяє створенню нових та більш гнучких тарифних пропозицій, зорієнтованих на індивідуальні потреби користувачів. Наукова новизна. Авторами запропоновано напрями цифровізації пасажирських залізничних перевезень, визначено ключові аспекти, пов'язані з конкурентоспроможністю пасажирських залізничних перевезень. Запропоновано методичний підхід до оцінки ефекту скорочення часу в дорозі, основою оцінки може бути економічна вартість часу та альтернативний підхід до оцінки ефекту скорочення часу в дорозі передбачає використання величини валового регіонального продукту на душу населення, генерованого в регіоні за одиницю часу, як вартісного еквіваленту зекономленого часу. Практична значимість. Результати нашого дослідження можуть бути використані залізничними пасажирськими компаніями-перевізниками для модернізації існуючих систем та впровадження нових технологій, створення нових продуктів і рішень, які підтримують цифровізацію та оптимізацію громадського транспорту, розробки нових бізнес-моделей, оптимізації ланцюгів поставок, підвищення ефективності перевезень й безпеки громадського транспорту, за рахунок удосконалення системи моніторингу і реагування на надзвичайні ситуації.
Посилання
UATP - Union Africaine des Transports Publics. Website. Retrieved from: https://www.uitp.org/news/digital-transformation-in-public-transport-eu-project-analysing-impact-on-jobs-competences-and-working-conditions/
Ardito, L., Petruzzelli, A.M., Panniello, U., & Garavelli, A.C. (2019). Towards Industry 4.0: Mapping digital technologies for supply chain management-marketing integration. Business Process Management Journal, 25(2), 323-346. https://doi.org/10.1108/BPMJ-04-2017-0088
Atkinson, L. (2013). Smart shoppers?. International Journal of Consumer Studies, 37, 387-393. https://doi.org/10.1111/ijcs.12025
Berman, A., Cano-Kollmann, M., & Mudambi, R. (2022). Innovation and entrepreneurial ecosystems: fintech in the financial services industry. Review of Managerial Science, 16, 45–64. https://doi.org/10.1007/s11846-020-00435-8
Panchenko, S., Prykhodko, S., Volkov, O., & Shtompel, M. (2014). Perspektyvy rozvytku informatsiynoi infrastruktury zaliznychnogo transportu Ukrainy. [Prospects for the development of the information infrastructure of railway transport of Ukraine]. Ukrainian Railways, 12, 46-49. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ukrzal_2014_12_11. [in Ukrainian]
Zadoia, V. O. (2022). Tsyfrovyi potentsial marketynhovoho upravlinnia rozvytkom zaliznychnoho transportu. [Digital potential of marketing management of railway transport development]. Efektyvna ekonomika, 11, 45-52. https://doi.org/10.32702/2307-2105.2022.11
Charkina, T. Yu., Pshinko, O. M., Orlovskaia, O. V., & Carra, A. O. (2020). Antikrizisnoe upravlenie passazhirskimi perevozkami kak faktor povysheniia konkurentosposobnosti zheleznykh dorog. [Anti-Crisis Management of Passenger Transportation as a Factor of Increasing Railway Competitiveness]. Ekonomichnyi visnyk Dniprovskoi politekhniky, Vol. 4 (72), pp. 76–88.
Charkina, T. Yu., Pshinko, O. M., & Bozhok, N. O. (2020). Kontsesiya vokzaliv yak shlyakh pidvyshchennya konkurentospromozhnosti pasazhyrskoho kompleksu zaliznychnoho transportu [Concession of railway stations as a way to increase the competitiveness of the passenger complex of railway transport]. Ekonomika. Finansy. Pravo,
Vol. 11(3), pp. 36–42. [in Ukrainian].
Tokmakova, I.V., Cherednychenko, O.Yu., Voytov, I.M., & Palamarchuk, Yu.S. (2019). Tsyfrova transformatsiya zaliznychnoho transportu yak faktor yoho innovatsiynoho rozvytku [Digital transformation of railway transport as a factor of its innovative development]. Visnyk ekonomiky transportu i promyslovosti, Vol. 68, pp. 125–134.
European Commission (2021a). Sustainable and Smart Mobility Strategy—Putting European Transport on Track for the Future. URL: https://transport.ec.europa.eu/system/files/2021-04/2021-mobility-strategy-and-action-plan.pdf
Тech Xplore. veb-sait. Retrieved from: https://techxplore.com/news/2021-10-germany-unveils-self-driving.html (in English)