ГЕНЕЗИС СУТНОСТІ ПОНЯТТЯ «ГУДВІЛ»

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15802/rtem2024/304073

Ключові слова:

гудвіл, об’єднання бізнесу, консолідація, облік, консолідована фінансова звітність, підходи до розуміння сутності гудвілу, репутація, бренд, розкритий гудвіл, внутрішній гудвіл, генерування гудвілу, нематеріальний актив

Анотація

Мета. Проблема визначення сутності гудвілу полягає в його складній та багатогранній природі. Формування гудвілу відбувається постійно, проте як повноцінний об’єкт обліку, розкритий у консолідованій звітності він виникає під час об’єднання бізнесу. Різні сторони мають суб’єктивні уявлення про гудвіл, що ускладнює його визначення, оцінювання та облік. Актуальність і мета дослідження полягають в необхідності формулювання комплексного підходу до розуміння сутності гудвілу з урахуванням його етимології, аналізу вітчизняних і зарубіжних джерел сучасності й минулого, наявних підходів до трактування та виділення ключових категорій. Методика. Під час проведення дослідження використано методи системного аналізу, синтезу, порівняння, систематизації, аналогії, узагальнення. Результати. У світовій економіці спостерігається зростання вартості нематеріальних активів та гудвілу. Зміна домінування підходів до розуміння сутності гудвілу, аналіз і систематизація наявних джерел дозволили встановити, що для сучасного етапу розвитку даного поняття характерним є усвідомлення його складності та різноманітності. Це означає необхідність виділення ключових компонентів гудвілу, аналіз їхньої ролі в управлінні вартістю бізнесу, у підвищенні цінності бренду, нарощуванні капіталу. Основний акцент робиться на використанні гудвілу для вимірювання довіри споживачів, формування репутації підприємства та оцінки його успішності. Запропоноване комплексне визначення поняття гудвілу як особливого нематеріального активу, який відображає додану вартість бізнесу, потенціал генерування майбутніх прибутків, що формується під впливом взаємодії таких компонентів як репутація, бренд, визнання, імідж, фірмовий стиль, прихильність клієнтів, корпоративна культура, технологічні переваги, клієнтська база, комерційна таємниця, ноу-хау, дослідження, розробки, інновації, патенти, ліцензії, авторські права, державні гранти, партнерство, компетентності, управлінські якості, соціальна та екологічна відповідальність, що в сукупності надають бізнесу конкурентні переваги, інвестиційну привабливість і сприяють успішному функціонуванню підприємства. Запропоноване визначення найбільш повно врахує ключові компоненти вираження і генерування гудвілу, допомагає комплексно розуміти його сутність та позитивно впливати на ринкову капіталізацію бізнесу. Практична значимість. Правильне розуміння гудвілу важливе для достовірної оцінки, повноти розкриття у консолідованій фінансовій звітності, для ефективного управління та обгрунтування рішень інвесторів.

Біографії авторів

С. М. СЕМЕНОВА, Державний торговельно-економічний університет (ДТЕУ), м. Київ

к.е.н., доцент, доцент кафедри обліку та оподаткування

О. М. ШПИРКО, Державний університет інфраструктури та технологій

к.е.н., доцент, доцент кафедри фінансів, обліку і оподаткування

Д. С. ДУНДАР, Державний торговельно-економічний університет (ДТЕУ), м. Київ

магістр факультету фінансів та обліку

О. М. ЗАКРЕВСЬКА, Державний торговельно-економічний університет (ДТЕУ), м. Київ

магістр факультету фінансів та обліку

Посилання

Voloshenko, S. (2020). Goodwill as an effective competitive resource of the company. Collection of scientific papers ΛΌГOΣ, 1(12), 45-46. https://doi.org/10.36074/09.10.2020.v1.12

Dem'yanova, I.V., & Semenova, S.M. (2022). Determination and accounting of goodwill in business combinations. Young science in Volyn: research priorities and perspectives. Volyn National University named after Lesya Ukrainka. Р. 190-192.

Ionin, E., Klepakova, M. (2016). Goodwill: approaches to definition, classification and structure. Journal "Agrosvit", 2016, 1-2; 27-31. URL: http://www.agrosvit.info/pdf/1-2_2016/6.pdf

Kiriiia, М., Razborska, О. (2023). Goodwill as an accounting and analytical category ensuring evaluation and management of corporate reputation. Science Works Journal "Ekonomichnyy analiz". Vol. 33, No 4, 99-107. DOI: https://doi.org/10.35774/econa2023.04.099.

Kostyuchenko, V.M., Fesenko, A.V., Tsybanyuk, I.O., & Klymenko, A.M. (2024). Accounting for goodwill as a component of equity in integrated sustainability reporting. International scientific journal «Grail of Science», 35 (January, 2024), 51-59. DOI: 10.36074/grail-of-science.19.01.2024.005

Koshevets, V.V. (2012). Formation of the conceptual and categorical apparatus of the enterprise's goodwill management system. Bulletin of Sumy State University. Ser. : Economy. No. 4.

Kucher, S.V., Zakharov, D.M. (2017). The history of the development of goodwill as an accounting category and the main approaches to its definition. URL: https://economyandsociety.in.ua/journals/9_ukr/199.pdf

National regulation (standard) of accounting 19 "Unification of enterprises" of the Ministry of Finance of Ukraine; Order, Regulation dated 07.07.1999 №. 163. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0499-99#Text

Tax Code of Ukraine dated 02.12.2010 No. 2755. Verkhovna Rada of Ukraine. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#Text

Rydzevska, O. (2012). Concept of goodwill and characteristics of its components. Scientific works of the Kirovohrad National Technical University. Economic sciences. Issue 22(2).

Sagova, S.V. (2009). Features of goodwill accounting. Finances, accounting and auditing: coll. of science works, Kyiv National Economic University named after Vdym Hetman. K.: KNEU, Issue No. 14. 2009.

Semenova, S. (2019). Accounting for external and internal goodwill. Implementation of innovations in accounting and analytical support for sustainable development of modern business. Kharkiv State University of Food and Trade. Р. 92-93.

Sudyn, Yu. (2018). The genesis of the term "goodwill" in the system of financial and management accounting. Bulletin of the Ternopil National University of Economics No. 2. P. 74-83.

Tkachuk, G.O., Ivanchenkova, L.V., Sklyar, L.B., & Lagodienko, N.V. (2021). Problematic aspects of consolidation of accounting and financial reporting in enterprise management. All-Ukrainian scientific journal "Actual problems of innovative economy", 1, 40-49.

Tovma, O.A. (2014). Assessment of the business reputation of a trading enterprise as an object of management. Business information. No. 5. 2014.

Travin, V.V. (2016). Peculiarities of the accounting organization of internal goodwill as a manifestation of social capital at the microeconomic level. Bulletin of ZHTU. 2(52), 192–199. https://doi.org/10.26642/jen-2010-2(52)-192-199

Regarding the reflection of goodwill in financial statements: Letter of the Ministry of Finance of Ukraine dated March 12, 2014 №. 31-08410-07-10/5182. URL: http://www.profiwins.com.ua/uk/letters-andorders/treasury/5291-5182.html

Umantsiv, G. V. (2006). Internal goodwill of the enterprise: economic nature, valuation and accounting problems. Accounting and Auditing, 9, 20–23.

Fomina, O. V., Romashko, O. M., Semenova, S. M., Augustova, O. O., Golovina, D. V., Prokopova, O. M., & Shushakova, I. K. (2023). Accounting and financial reporting according to international standards. Kyiv: SUTE, 244 p. DOI: 10.31617/np.knute.2023-179

Yasishena, V.V. (2020). Problematic aspects of the methodology and organization of accounting for intangible assets: monograph. Ternopil: TNEU, 2020. 330 p. http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/38514/1/Монографія_Ясишена.pdf

Dicksee, Lawrence R., Tillyard, Frank (1906). “Goodwill and Its Treatment in Accounts”, Gee and Co., Printers and Publishers, Third Edition.

Directive 2013/34/EU on the annual financial statements, consolidated financial statements and related reports of certain types of undertakings. URL: https://www.legislation.gov.uk/eudr/2013/34/contents#

Global Intangible Finance Tracker (GIFT™) – an annual review of the world’s intangible value. 2023, https://brandirectory.com/reports/gift-2023.

Hargrave, M., James, M., & Williams, P. (2024). Goodwill (Accounting): Is, How It Works, How To Calculate. Investopedia. Updated January 28, 2024. https://www.investopedia.com/terms/g/goodwill.asp#What%20Is%20Goodwill

Hatfield H.R. (1909). Modern Accounting, Its principles and some of its problems. New York: D. Appleton.

IFRS 3 Business Combinations. 2023. IASB. https://www.ifrs.org/issued-standards/list-of-standards/ifrs-3-business-combinations.html/content/dam/ifrs/publications/html-standards/english/2023/issued/ifrs3/#about

IFRS 10 Consolidated Financial Statements. 2023. IASB. https://www.ifrs.org/issued-standards/list-of-standards/ifrs-10-consolidated-financial-statements.html/content/dam/ifrs/publications/html-standards/english/2023/issued/ifrs10/

Leake P.D. (2009). Commercial goodwill: its history, value, and treatment in accounts. Reprint.

Lessambo, F. I. (2022). Consolidated Financial Statements. Financial Statements. Palgrave Macmillan, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-15663-2_20

Lubenchenko, О. Е. (2023). Goodwill: Accounting, Assessment and Auditing. Statistics of Ukraine, 101(2), 94-104. https://doi.org/10.31767/su.2(101)2023.02.10

Semenova S. (2024). Goodwill measurement in consolidated financial statements. Scientia Fructuosa, 154(2), 158–184. https://doi.org/10.31617/1.2024(154)09

Thakur, O.A., Tunde, M.B., Noordin, B.-A.A., Alam, M.K. and Prabowo, M.A. (2024). The relationship between goodwill and capital structure and the moderating effect of financial market development. Journal of Economics, Finance and Administrative Science, Vol. 29 No. 57, Р. 121-145. https://doi.org/10.1108/JEFAS-04-2022-0107.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-15

Як цитувати

СЕМЕНОВА, С. М., ШПИРКО, О. М., ДУНДАР, Д. С., & ЗАКРЕВСЬКА, О. М. (2024). ГЕНЕЗИС СУТНОСТІ ПОНЯТТЯ «ГУДВІЛ». REVIEW OF TRANSPORT ECONOMICS AND MANAGEMENT, (11(27), 86–98. https://doi.org/10.15802/rtem2024/304073

Номер

Розділ

ФІНАНСИ І ОБЛІК, БАНКІВСЬКА СПРАВА, СТРАХУВАННЯ ТА ФОНДОВИЙ РИНОК