IMPROVED CLASSIFICATION OF PASSENGER TRAINS IN UKRAINE

Authors

  • T. Yu. CHARKINA Department «Economics and Management», Dnepropetrovsk National University of Railway Transport named after Academician V. Lazaryan, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.15802/pte.v0i7.32098

Keywords:

train passenger, working period of the train, distance of train movement, middle average speed, type of a rolling stock

Abstract

Purpose. To develop the new classification of passenger trains in Ukraine taking into account the working period, the territory of service, the maximum distance of movement, average journey speed, time of a trip, a type of a rolling stock and sources of financing. Method. It is proposed to divide the passenger trains on day train, night train and all day train, then to determine the optimal areas for the movement of trains with cost minimization of their operation. Results. The passenger trains are divided into urban, suburban, regional, interregional and long-distance. In turn, each train is divided into slow and fast, on-site service: on the suburban, within the region, within 2-3 regions and long-distance. Academic novelty. The classification of passenger trains in Ukraine is improved which considers the additional features of economic factors of movement, working period, service territory, maximum range of passengers transportation, average speed, and trip time, type of a rolling stock and transportations sources of financing. Practical importance. The accounting of the specified factors increases validity of administrative decisions that will allow providing efficiency of functioning of passenger trains and their competitiveness in the market of transport services.

References

Бараш Ю. С. Методика складання оптимального плану формування пасажирських поїздів / Ю. С. Бараш, В. В. Скалозуб // Економіка: про-блеми теорії та практики: зб. наук. пр. – Д.: ДНУ, 2005. – Вип. 205, т. 4. – С. 1186-1198.

Беднякова Е. Б. Повышение эффективности ис-пользования железнодорожного транспорта для обслуживания населения крупных городов и пригородных зон. Дис. канд. экон. наук. – М: Государственный университет управления, 2000.

Глазков Д. В. Расчет числа и назначений поездов в дальнем и местном сообщении в зависимости от структуры пассажиропотока. Дис. канд. техн. наук. – М: Российский государственный открытый технический университет путей сообщения, 2005.

Карась О. О. Формування сучасного механізму управління підприємствами в ринкових умовах (на прикладі пасажирського господарства заліз-ничного транспорту. Автореферат дис. канд. екон. наук. –Дніпропетровськ: Дніпропетр. нац. ун-т заліз. трансп. ім. акад. В. Лазаряна, 2009. – 23 с.

Кривопішин О. М. Проблеми організації паса-жирських перевезень залізничним транспортом у м. Києві та шляхи їх вирішення / О. М. Кривопі-шин // Залізничний трансп. України. – 2006. –

№ 5, – С. 27-29.

Лобойко Л. М. Оптимізація руху пасажирських поїздів вагонів / Л. М. Лобойко, Ю. С . Бараш,

О. О. Карась // Вісн. Дніпропетр. нац. ун-ту за-лізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна. – Д.: Вид-во Дніпропетр. нац. ун-ту залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна, 2008. – Вип. 21. – С. 46-52.

Лобойко Л. М. Види кільцювання пасажирського рухомого складу вагонів / Л. М. Лобойко,

Ю. С . Бараш, О. О. Карась // Тези доп. 7-ї між-народ. наук. конф. «Проблеми економіки транс-порту» / Дніпропетр. нац. ун-т залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна. – Д., 2008. – С. 35-36.

Лобойко Л. М. Економічна доцільність впрова-дження денно-нічних поїздів вагонів / Л. М. Ло-бойко, Ю. С . Бараш, О. О. Карась // Тези доп. 7-ї міжнар. наук. конф. «Проблеми економіки тран-спорту» / Дніпропетр. нац. ун-т залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна. – Д., 2008. – С. 37.

Самсонкин В.М. Пути повышения эффективности пассажирских перевозок на железнодорожном транспорте / В.М.Самсонкин, А.М.Гудков // Збі-рник наукових праць Київського університету економіки і технологій транспорту. Сер. Пробле-ми підвищення ефективності інфраструктури. – К.: КУЕТТ, 2003. – Вип. 4. – С. 135-142.

Скалозуб В. В., Бараш Ю. С., Вишнякова І. М. Удосконалення методу оптимізації плану форму-вання пасажирських поїздів з урахуванням обся-гів інвестицій // Вісн. Дніпропетр. нац. ун-ту за-лізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна. –Д.: Вид-во Дніпропетр. нац. ун-ту залізн. транспорт. ім. акад. В. Лазаряна , 2006. – Вип. 12. – С. 249-255.

Яновський П.О. Фактори розвитку приміських перевезень на залізничному транспорті / П. О. Яновський, О. М. Гудков, В. П. Гудкова // Збірник наукових праць Київського університету економіки і технологій транспорту. Сер. Про-блеми підвищення ефективності інфраструктури. – К.: КУЕТТ, 2006. – Вип. 12. – С. 173-177.

Чаркіна Т. Ю. Управління конкурентоспроможні-стю залізничних пасажирських перевезень на ри-нку транспортних послуг. Дисертація на здобут-тя наукового ступеня кандидата економічних на-ук. Спеціальність 08.00.04 – економіка та управ-ління підприємствами (за видами економічної ді-яльності. Дніпропетровськ. ДНУЗТ, 2013.

Issue

Section

Статті