Current state investigation of passanger cars

Authors

  • N. O. Bozhok Dnipropetrovsk National University of Railway Transport named after Academician V. Lazaryan, Ukraine
  • Yu. V. Bulhakova Dnipropetrovsk National University of Railway Transport named after Academician V. Lazaryan, Ukraine
  • A. L. Pularija Dnipropetrovsk National University of Railway Transport named after Academician V. Lazaryan, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.15802/pte.v0i8.40830

Keywords:

rolling stock, car, repair, updating

Abstract

Introduction. The rolling stock is a main resours which provides efficiency of economic activity in the sphere of passanger traffic. For this reason research of its technical condition is a necessary component of decision-making on development of railway branch. Purpose. Main objective of this article is the analysis of a current state of park of cars. Results. In 10 years in Ukraine 2377 cars were written off, including in 2013 is written off the 545th car, in 2014 is planned to write off 283 more cars. The age of the cars which are subject to write-off makes from 29 to 44 years. Such situation developed in connection with systematic not assignment within the state budget for updating of park of a passenger rolling stock.At the same time, 492 cars, and also 10 nine-carriage electric trains of production Hyundai Rotem and 2 two-storeyed six-carriage electric trains of production Skoda Vagonka are acquired for the same period only for means of Ukrzaliznytsi. The condition of a passenger rolling stock podoshet to critical line and demands immediate updating. Generally overwhelming number of cars from the existing park already I settled the standard term of operation after all they were constructed in 1965-1991. Thus service life of the car makes 28 years during which one compartment car transports about 220 thousand passengers, passes on average 10 depot and 5 capital repairs. The analysis of age structure of park showed that nearly 44% of cars, already settled the service life (28 years), but aren't excluded from operation as for formation of full-compound trains of a rolling stock isn't enough. Average age of the car makes about 26 years. Conclusions. Rather serious problem which the management of Ukrzaliznytsi faces, definition of is, whether it has internal forces to keep and improve the reached volumes of passenger traffic. According to the carried-out analysis the condition of park of cars will allow to hold the competition to other means of transport about 5 more years as degree of its wear makes 86%. Therefore now the main problem of passenger economy is updating of park of cars.

Author Biographies

N. O. Bozhok, Dnipropetrovsk National University of Railway Transport named after Academician V. Lazaryan

Dep. «Accounting, Audit and Inellectual Property»

Yu. V. Bulhakova, Dnipropetrovsk National University of Railway Transport named after Academician V. Lazaryan

Dep. «Accounting, Audit and Inellectual Property»

A. L. Pularija, Dnipropetrovsk National University of Railway Transport named after Academician V. Lazaryan

Head center of technical diagnostics and nondestructive testing of railway transport race cars and railcar maintenance

References

Розробка концепції пасажирського руху на залізницях України в 2008-2015 роках (1 етап): 44-24 / Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту ім. ак. В. Лазаряна; кер. Бараш Ю. С. – Д., 2007 – 96 с. – Виконавці: Корженевич І. П.; Гненний О. М.; Копитко В. І.; Мукмінова Т. А.; Карась О. О. - № держреєстрації 0107U010380

Жаліл Я. А. Модернізаційні пріоритети реформування транспортно-дорожнього комплексу в Україні [текст]: аналітична доповідь / Я. А. Жаліл, О. В. Собкевич, К. М. Михайличен-ко, О. Ю. Ємельянова – К.:НІСД, 2013. – 32 с.

Комплексна програма оновлення рухомого складу залізничного транспорту України на 2006-2010 роки / Том 1. – К., Вид-во ТОВ «НВП Поліграфсервіс». – 2006. – 416 с.

Макроекономічне моделювання економічного розвитку України [текст]: монографія / О. О. Бакаєв, Т. Г. Кравченко, Т. А. Мукмінова – К.: Транспорт України, 2004. – 124 с.

Босов А. А. Определение эффективной структуры пассажирского поезда / А. А. Босов, Е. А. Момот // Вісн. Дніпропетр. нац. ун-ту залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна. – Д.: Вид-во Дніпропетр. нац. ун-ту залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна, 2003. – Вип. 1. – С. 91-94.

Макаренко М. В. Основи управління економічними процесами на залізничному транспорті України [текст]: монографія / Макаренко М. В. – К.: КУЕТТ, 2006. – 232 с.

Пасічник В. І. Теоретичні основи економіки експлуатаційної діяльності залізниць: монографія/ В. І. Пасічник – К.: Наук. світ, 2003. - 222 с.

Гайдук Н. О. Оновлення рухомого складу як пріоритетний напрямок інвестиційної діяльності «Укрзалізниці» / Гайдук Н. О., Пшінько О. М. // Вісник Дніпропетровського національного університету залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна – 2010 р. – № 35. – с. 219-223

Самсонкін В. М. Про підвищення ефективності пасажирських перевезень на залізничному транспорті / В. М. Самсонкін //Залізничний трансп. України. – 2004.– № 1. – С. 43-45.

Сич Є. М. Пасажирський комплекс залізничного транспорту: розвиток і ефективність: монографія / Є. М. Сич, В. П. Гудкова – К.: Вид-во «Аспект – Поліграф», 2004. – 248 с.

Карась О. О. Формування сучасного механізму управління підприємствами в ринкових умовах (на прикладі пасажирського господарства залізничного транспорту): дис. … канд. економ. наук: 08.00.04/ Карась Олена Олександрівна – Д., 2008.

Лобойко Л. М. Підвищення ефективності використання пасажирських вагонів: дис. … канд. техн. наук: 05.22.20 / Лобойко Леонід Михайлович – Д., 2009.

Панова О. Н. План формирования пассажирских поездов при условии удовлетворения спроса на категории мест: дис. ... канд. техн. наук 05.22.08 / Панова Ольга Николаевна – Москва, 2001, с. 174

Глазков Д. В. Расчет числа и назначения поездов в дальнем и местном сообщении в зависимости от структуры пассажиропотока дис. ... канд. техн. наук : 05.22.08 / Глазков Дмитрий Владимирович – Москва, 2005, 168 c.

Розробка концепції пасажирського руху на залізницях України в 2008-2015 роках (2 етап): 44-24 / Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту ім. ак. В. Лазаряна; кер. Бараш Ю. С. – Д., 2007 – 108 с. – Виконавці: Корженевич І. П.; Гненний О. М.; Копитко В. І.; Мукмінова Т. А.; Карась О. О. - № держреєстрації 0107U010380

Розробка концепції пасажирського руху на залізницях України в 2008-2015 роках (3 етап-заключний): 44-24 / Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту ім. ак. В. Лазаряна; кер. Бараш Ю. С. – Д., 2007 – 62 с. – Виконавці: Корженевич І. П.; Гненний О. М.; Копитко В. І.; Мукмінова Т. А.; Карась О. О. - № держреєстрації 0107U010380

Розробка заходів щодо зменшення дефіциту пасажирських вагонів за рахунок оптимізації КВР, формування та організації руху поїздів (заключний етап) 44-22 / Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту ім. ак. В. Лазаряна; кер. Бараш Ю. С. – Д., 2007 – 128 с. – Виконавці: Пуларія А. Л., Лобойко Л. М., ПриходькоВ. І., Грічаний Н. А., Підлубний В. Ю., Шикунов В. А. - № держреєстрації 0107U010378.

Issue

Section

Статті