Methodological approach to determining railway infrastructure access charge

Authors

  • T. M. Savitskaya ARL «Economics and Management of Railway Transport», Dnipropetrovsk National University of Railway Transport named after Academician, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-1323-4984

DOI:

https://doi.org/10.15802/pte.v0i11.77609

Keywords:

infrastructure, access charge, fixed costs, trains flow

Abstract

The aim is to develop a methodological approach to the determination of charges for access to the railway infrastructure. Methods. To solve the problems of this class new method proposed in this article, developed on the basis of the distribution of fixed costs, taking into account factors affecting their value. This technique allows to properly allocating costs for infrastructure use. Findings. All expenditures relating to infrastructure were allocated from first cost of passenger and freight traffic. These costs are divided into two components: fixed and variable. Disadvantages of existing approaches to the distribution of fixed costs were analyzed and a new approach was proposed. The approach to harmonization and the gradual transition to a market pricing system has been proposed. Originality. Methodical approach to determining the charges for access to the railway infrastructure was further developed, which takes into account the share of each consumer in a practical amount of trains flow that allows to reasonably allocate fixed costs among the participants of the transportation process and to stimulate the effective slot allocation. The mixed model of establishing infrastructure access charge was offered for the first time. It provides for the possibility of an alternative choice of fixed-costs allocation depending  either on the share of each consumer in practical train flow or depending on customer demand elasticity. This will allow the infrastructure manager to cover the costs effectively, to increase demand for their services and methodical approach, which has been proposed, meets the conditions of non-discriminatory access and the transparency. Practical value. Implementing of this methodical approach will allow calculating the real, economically reasonable charge for access to the infrastructure, encouraging infrastructure managers to optimize their activities and attract new customers, thereby creating competitive conditions for carriers

References

Близнюк, Т. М. Аналіз методів визначення плати за користування обєктами інфраструктури залізничного транспорту / Т.М. Близнюк, // Проблеми економіки транспорту». – 2014. – Вип. 5. – С. 41-46.

Колесникова Н.М. Теорія адаптивно-гармонізаційного механізму ціноутворення на залізничному транспорті: [монографія] / Н.М. Колесникова. − К., КУЕТТ, 2007. − 349 с.

Номенклатура витрат з основних видів економічної діяльності залізничного транспорту України, затверджена наказом Укрзалізниці від 21.08.2007 р. № 417-Ц. – К.: Укрзалізниця, 2008. – 414 с

Blyzniuk, T.M. Methodological approaches to defining railways infrastructure charges/ T. M. Blyzniuk, // Проблеми економіки транспорту». – 2014. – Вип. 6 – с. 100–106.

Бараш Ю. С., Методичний підхід щодо розподілення витрат на утримання інфраструктури залізничнго транспорту/ Т. М. Савицька// «Вісник економіки транспорту та промисловості» збірник науково-практичних статей Українського державного університету залізничного транспорту. – 2016. – Вип. 54 – с. 224 - 233

Про затвердження Методики розрахунку тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом: Наказ Міністерства інфраструктури України: офіц. текст: від 20.06.2013. - К.: Парламентське вид-во, 2013.

Про затвердження Методики розрахунку тарифів на перевезення пасажирів залізничним транспортом: Наказ Міністерства інфраструктури Україн: офіц. текст: від 19.06.2013. - К. : Парламентське вид-во, 2013

Prodan, A. Infrastructure Pricing Models for New High-Speed Railway Corridors in Europe – Pricing Model Development for the Lisbon-Madrid High-Speed Line [Virtual Resource]: Master of Science Degree thesis / Alexandr Prodan; Institutosuperior técnico universidade tecnica de Lisboa. – July, 2011. – 84 p. - Access Mode: URL: https://fenix.tecnico.ulisboa.pt/downloadFile/2589871085485/dissertacao.pdf

Peter, B. Railway Reform in Germany: Restructuring, Service Contracts, and Infrastructure Charges. Doctoral Thesis /Benedikt Peter// Technische Universität Berlin. – 2008. 23 May/ - 236 p. – Mode of access: http://opus4.kobv.de/opus4-tuberlin/frontdoor/index/index/docId/1783

Міщенко М. І. Залежність експлуатаційних витрат інфраструктури від основних показників діяльності залізниць / М. І. Міщенко //Вісник ДНУЗТ. - 2009. - №27. - С. 257-261.

Чаркіна, Т. Ю. Принципи формування інфраструктурної складової для побудови пасажирських залізничних тарифів / Т. Ю. Чаркіна // Проблеми економіки транспорту : зб. наук. пр. Дніпропетр. нац. ун-ту залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна. — Дніпропетровськ, 2015. — Вип. 10. — С. 59—64

Залізничні перевезення: тарифні недореформи по-українськи «Дзеркало тижня. Україна» - 2016 – Вип. 7 - Access Mode: URL: http://gazeta.dt.ua/finances/zaliznichni-perevezennya-tarifni-nedoreformi-po-ukrayinski-_.html

Issue

Section

Статті