Pricing principles in rail transport in terms of reform

Authors

  • T. M. Savitskaya ARL «Economics and Management of Railway Transport», Dnipropetrovsk National University of Railway Transport named after Academician V. Lazaryan, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-1323-4984

DOI:

https://doi.org/10.15802/pte.v0i12.95610

Keywords:

principles, pricing, tariffs, efficiency, transparency, infrastructure

Abstract

The first aim to analyze the system of factors taken into account in determining railway tariffs and pricing problems on the railways of Ukraine in modern conditions. The second aim is to develop pricing principles for railway transport services of Ukraine, which will ensure the achievement of the purposes of industry pricing policies, and provide for the creation of new effective approaches to pricing.  Methods. To solve the problem existing pricing principles have been analyzed in the work and drawbacks in current approaches have been identified. New guidelines have been developed to satisfy not only the railways needs adequate funding, but also in the aspect of ensuring the economic security of the state as a whole. Findings. The most important principles for the building a new and effective pricing system have been identified; new principles, taking into account the current process of reforming the industry, and under conditions of growing competition from other modes of transport were justified. Originality. The system of principles setting railway tariffs in restructuring the railway transport was improved, which includes nine principles (transparency and predictability, non-discriminatory access to infrastructure equivalence and effectiveness, taking into account transaction costs, consumer demand and local characteristics, scientific validity and deregulation of tariffs), which will increase the effectiveness and competitiveness of rail transport services in the market. Practical value. The use of this system of pricing principles will create an effective, scientifically grounded methodical approach to build a flexible and dynamic, demand-driven railway transport tariffs.

References

Про затвердження Державної цільової програми реформування залізничного транспорту на 2010-2019 роки : Постанова Кабінету Міністрів України : офіц. текст: від 16. 12. 2009. – Київ : Парламентське вид-во, 2009.

Офіційний веб-сайт Укрзалізниці [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://uz.gov.ua/ (дата звернення 30.10.2016)

Шкляр А. Нова тарифна політика Укрзалізниці: Як знайти баланс з національною економікою / А. Шкляр // VoxUkraine [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://voxukraine.org/2015/10/19/nova-taryfna-polityka-ukrzaliznytsi-ua/ (дата звернення 17.11.2017)

Близнюк Т. М. Аналіз методів визначення плати за користування обєктами інфра-структури залізничного транспорту / Т. М. Близнюк, // Проблеми економіки транспорту. – 2014. – Вип. 5. – С. 41-46.

Колесникова Н. М. Теорія адаптивно-гармонізаційного механізму ціноутворення на залізничному транспорті : [монографія] / Н. М. Колесникова. – Київ : КУЕТТ, 2007. − 349 с.

Blyzniuk T. M. Methodological approaches to defining railways infrastructure charges / T. M. Blyzniuk // Проблеми економіки транспорту. – 2014. – Вип. 6 – С. 100–106.

Бараш Ю. С., Т. М. Савицька Методичний підхід щодо розподілення витрат на утримання інфраструктури залізничнго транспорту/ Бараш Ю. С., Т. М. Савицька // Вісник економіки транспорту та промисловості : зб. науково-практ. ст. Укр. держ. ун-ту залізн. трансп. – 2016. – Вип. 54 – С. 224 – 233

Rail infrastructure pricing: principles and practice. Report 109, BTRE, Bureau of Transport and Regional Economics [BTRE]. - 2003, Canberra ACT. Available at: http://bitre.gov.au/publications/2003/files/report_109.pdf

Dalman C. J. The Problem of Externality / C. J. Dalman // The Journal of Law and Economics 22. — № 1. — April 1979. — P. 148.

Про затвердження Методики розрахунку тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом: Наказ Міністерства інфраструктури України: офіц. текст: від 20.06.2013. – Київ : Парламентське вид-во, 2013.

Peter, B. Railway Reform in Germany: Restructuring, Service Contracts, and Infrastructure Charges. Doctoral Thesis / Benedikt Peter // Technische Universität Berlin. – 2008. 23 May/ - 236 p. – Mode of access: http://opus4.kobv.de/opus4-tuberlin/frontdoor/index/index/docId/1783

Савицька, Т. М. Методичний підхід щодо визначення плати за доступ до інфраструктури залізничного транспорту / Т. М. Савицька // Проблеми економіки транспорту : зб. наук. пр. Дніпропетр. нац. ун-ту залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна. — 2016. — Вип. 11. — С. 62—73.

Issue

Section

Статті