The economic value, utility and cost of an investment enterprise’s activity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15802/pte.v0i15.134834

Keywords:

base value, cost, drivers, economic value, economic activity, investment enterprise’s activity, stakeholders, utility

Abstract

The purpose. The purpose of the article is to define the substantive aspects and to formulate the terms of the utility, economic value, and cost of an investment enterprise’s activity. These terms clarify the sense and meaning an investment activity in the value creation of an enterprise for its stakeholders. Method. The theoretical base is the research of Ukrainian and foreign scientists about a utility and value, an investment activity, a value-oriented management, theory of stakeholders. Methods of research are based on the methods of generalization and systematization, analysis and synthesis, induction and deduction. Results. There is research on an investment enterprise’s activity as an organic and inseparable part of an economic activity. The article is defined that the investment objectives are drivers of value creation. In addition, the results of an investment enterprise’s activity are indicators that characterize its contribution in the formation of the economic enterprise’s activity results. Scientific novelty. The author’s definitions of the utility, economic value, and cost of an investment enterprise’s activity are given. The definitions characterize these terms as a process rather than as general terms that are characterized as a result. A cost of an investment enterprise’s activity is considered as a monetary form of an economic value, which reflects the integration of an economic utility and its investment expenditure. The link among the utility, economic value, and cost of an investment enterprise’s activity is considered. It reflects the step-by-step influence and meaning of an investment enterprise’s activity in the formation of the results of an economic activity. The results are afterwards reproduced in market capitalization and enterprise image, which, as a result, affect an enterprise’s value for its stakeholders. The practical significance. The article results can be applied to an enterprise’s management when the future objectives of investing are defined. They can be helpful in creation of the base value of an economic enterprise’s activity in order to improve the value of the enterprise.

Author Biography

G Otlyvanska, Odessa National A.S. Popov Academy of Telecommunications

PhD in Economics, associate professor, Economics of enterprise and corporate management department

References

Акуленко В.Л. Аналіз теоретичних підходів до управління інвестиційною діяльністю підприємства / В.Л. Акуленко, І.В. Новікова // Вісник СумДУ. Серія «Економіка», 2012. – №3. – С 66-73.

Бойко М. Методологічні основи формування ціннісно- орієнтованого управління підприємствами / М. Бойко // Вісник КНТЕУ, 2009. – №5. – http://visnik.knteu.kiev.ua/files/2009/05/9.pdf

Бушуев С.Д. Ценностный подход в управлении сложных систем Електроний ресурс / С.Д. Бушуев, Харитонов Д.А. – Режим доступу: http://urss.knuba.edu.ua/files/zbirnyk-1/10-15byshyev.pdf

Економіка телекомунікацій: навч. посіб. [для студентів вищих навчальних закладів]; за заг. ред. В.М. Орлова. – О.: ОНАЗ, 2014. – 512 с.

Кылосова В.В. «Ценность» и «стоимость» как экономические категории / В.В. Кылосова // Современные тенденции развития науки и технологий, 2016. – №7–8. – С. 57-61.

Новікова І.В. Вартісно-орієнтоване управління інвестиційною діяльністю підприємства : дис. к-та. екон. наук: 08.00.04 / І.В. Новікова. – Суми.: Сумський державний університет, 2013. – 219 с.

Отливанская Г.А. Управление инвестиционной деятельностью предприятия на основе ценности / Г.А. Отливанская // «Бізнес Інформ», 2017. – №3. – С. 159-163.

Репина А.В. Семантика и соотношение понятий ценности и стоимости в контексте маркетинговых исследований [Электронный ресурс] / А.В. Репина // Проблемы современной экономики, 2012.–3(43). – Режим доступа : http://www.m-economy.ru/art.php?nArtId=4204 (дата обращения 31.01.2017)

Теорія граничної корисності поведінки споживача https://www.slideshare.net/alegre380/3-39179408

Финансы организаций: учеб. / В.В. Ковалев, Вит. В. Ковалев.-М.:Проспект, 2006. – 352 с.

Шумпетер Й. История экономического анализа : В 3-х Т. / Пер. с англ. Под ред. В.С. Автономова. СПб.: Экономическая школа, 2004, Т.3. – 678 с.

Экономическая теория: Учебник / Под общ. ред. акад. В. И. Видяпина, А. И. Добрынина, Г. П. Журавлевой, Л. С. Тарасевича. – М.: ИНФРА-М, 2003 – 714 с.

Arnold G., Davies M. Value-Based Management: Context and Application / G. Arnold, M. Davies. – John Wiley & Sons.: Chichester, UK., 2000.–384 р.

Freeman R. Edward. Strategic Management: A stakeholder approach / R. Edward. Freeman. – Boston: Pitman, 1984. – 276 p.

REFERENCES

Boiko M. (2009) Metodolohichni osnovy formuvannia tsinnisno- oriientovanoho upravlinnia pidpryiemstvamy, Visnyk KNTEU, 5, Retrieved from http://visnik.knteu.kiev.ua/files/2009/05/9.pdf

Otlyvanska G. (2017) Upravlenye ynvestytsyonnoi deiatelnostiu predpryiatyia na osnove tsennosty, Biznes Inform, 3, pages 159-163.

Arnold G., Davies M. (2000) Value-Based Management: Context and Application, UK: Wiley & Sons. Chichester

Freeman R. Edward (1984) Strategic Management: A stakeholder approach Boston: Pitman.

Shumpeter Y. Istoriya ekonomicheskogo analiza (2004) ( V.S. Avtonomova (Ed. Trans). SPb.: Ekonomicheskaya shkola. V.3.

Akulenko V.L., Novikova I.V. (2012) Analiz teoretychnykh pidkhodiv do upravlinnia investytsiinoiu diialnistiu pidpryiemstva, Visnyk SumDU, Seriia «Ekonomika»,3, pages 66-73.

Bushuev S.D., Kharytonov D.A. Tsennostnыi podkhod v upravlenyy slozhnыkh system elektronyi resurs Retrieved from http://urss.knuba.edu.ua/files/zbirnyk-1/10-15byshyev.pdf

Kylosova V.V. (2016) «Tsennost» i «stoimost» kak ekonomicheskiye kategorii, Sovremennyye tendentsii razvitiya nauki i tekhnologiy, 7–8, pp. 57-61.

Novikova I.V. (2013) “Value-oriented management of a company’s investment activity” Thesis of Cand. Sc. (Econ.), 08.00.04, Sumy State University, Sumy, Ukraine, 219 p.

Repina A.V. (2012) Semantika i sootnosheniye ponyatiy tsennosti i stoimosti v kontekste marketingovykh issledovaniy (On line). Problemy sovremennoy ekonomiki, 3(43). Retrived from http://www.m-economy.ru/art.php?nArtId=4204

Teoriia hranychnoi korysnosti povedinky spozhyvacha (On line). Retrived from https://www.slideshare.net/alegre380/3-39179408

Ekonomicheskaya teoriya (2003). V. I. Vidyapina. A. I. Dobrynina. G. P. Zhuravlevoy. L. S. Tarasevicha (Ed.). M.: INFRA-M

Kovalev V.V., Kovalev Vit. V. (2006) Finansy organizatsiy: textbook. M.:Prospekt.

Ekonomika telekomunikatsii (2014). V.M. Orlov (Ed.). O.: ONAT

Issue

Section

Статті