Marketing tools for determining competitive advantages of postal operators

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15802/pte.v0i15.136503

Keywords:

competitive advantages, marketing toolkit, SWOT analysis, ADL analysis, postal operators, quality, competitiveness

Abstract

The purpose.  The work is devoted to the definition of competitive advantages of postal operators in Ukraine using marketing tools. Methods. The theoretical basis of the study was the scientific works of domestic and foreign scientists on the formation of strategies for achieving competitive advantages of the enterprise. To achieve the stated goal, methods such as system and factor analysis, methods of comparisons, generalizations and analogies, an analytical method, a statistical method, an expert evaluation method, and in particular a marketing tool: SWOT analysis, ADL analysis, are used. The Results. The market of postal communication of Ukraine is investigated; the marketing analysis of operators-leaders of postal communication of Ukraine is carried out with the help of tools of SWOT-analysis and ADL-analysis with definition of their competitive advantages. Based on the conducted researches directions of increase of competitiveness of postal operators of Ukraine are determined. Scientific novelty and practical significance. The authors of the article determined that it is the application of marketing tools that provides the opportunity to determine the competitive advantages of postal operators at the current stage of the postal services market development. The article has developed the directions that help to increase the level of competitiveness of operators and their further development in the national and international market of postal services.

Author Biographies

Т. Tardaskina, O.S. Popov Odesa National Academy of Telecommunications

PhD in Economics, associate professor, Management and marketing department

I. Stankevich, O.S. Popov Odesa National Academy of Telecommunications

PhD in Economics, associate professor, Management and marketing department

S. Ivasilievich, O.S. Popov Odesa National Academy of Telecommunications

Student master's degree, Management and marketing department

References

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

Князєва О.А. Стратегія розвитку поштового зв’язку / О.А. Князєва. Одеса: ОНАЗ ім. О.С. Попова, 2013. – 100 с.

Застосування маркетингового інструментарію для формування моделі поведінки споживачів послуг поштового зв’язку / Н.О. Князєва, О.А. Князєва, Г.М. Лазовська // Економіка, менеджмент, бізнес: Збірник наукових праць. – Київ, ДУІКТ. – 2012. – № 1(5), Т.2.– С.4-12.

Економіка поштового зв’язку / [В.Г. Буряк, Л.А. Захарченко, В.М. Орлов та ін.]. – Одеса: ОНАЗ ім. О. С. Попова. – [2-ге видання, перероблено і доповнено]. – Одеса, 2012 р. – 544 с.

Князєва О. А. Визначення перспектив розвитку поштового зв’язку в умовах сучасного конкурентного середовища / О. А. Князєва, С. С. Новицька // Вісник соціально-економічних досліджень. - 2012. - Вип. 4. - С. 179-185. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vsed_2012_4_29.

Тардаскіна Т. М. Визначення маркетингової стратегії розвитку УДППЗ «Укрпошта» в умовах лібералізації ринку послуг поштового зв’язку / Т. М. Тардаскіна, І. В. Станкевич, О. М. Бондаренко // БІЗНЕСІНФОРМ - № 12 – 2016 – с. 318-323

Іваннікова М.М. Маркетингове управління конкурентними перевагами підприємства / М.М. Іваннікова // Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. – №5 (50). – 2011. – С.243-246.

Исследования рынка почтовой логистики Украины /Українська асоціація директ маркетингу [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www.uadm.com.ua.

Офіційний сайт ПАТ «Укрпошта» [Електронний ресурс]. – Режим доступу:http://www.ukrposhta.com/

Офіційний сайт ТОВ «Нова пошта» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://novaposhta.ua/ru

Офіційний сайт ТОВ «Meest Express» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.meest-express.com.ua/ua/

REFERENCES

Knjazjeva, O. A. (2013). Strateghija rozvytku poshtovogho zvjazku. Odessa, Ukraine: ONAZ im. O.S. Popova.

Kniazieva, N. O., Kniazieva, O. A., & Lazovska, H. M. (2012). Zastosuvannia marketynhovoho instrumentariiu dlia formuvannia modeli povedinky spozhyvachiv posluh poshtovoho zviazku. Ekonomika, Menedzhment, Biznes: Zbirnyk Naukovykh Prats, 2(1(5)), 4-12.

Buriak, V. H., Zakharchenko, L. A., & Orlov, V. M. (2012). Ekonomika poshtovoho zviazku (2nd ed.). Odesa, Ukraine: ONAZ im. O. S. Popova.

Kniazieva, O. A., & Novytska, S. S. (2012). Vyznachennia perspektyv rozvytku poshtovoho zviazku v umovakh suchasnoho konkurentnoho seredovyshcha. Visnyk Sotsialno-ekonomichnykh Doslidzhen, (4), 179-185. Retrieved July 4, 2018, from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vsed_2012_4_29

Tardaskina, T. M., Stankevych, I. V., & Bondarenko, O. M. (2016). Vyznachennia marketynhovoi stratehii rozvytku UDPPZ «Ukrposhta» v umovakh liberalizatsii rynku posluh poshtovoho zviazku. BIZNESINFORM, (12), 318-323.

Ivannikova, M. M. (2011). Marketynhove upravlinnia konkurentnymy perevahamy pidpryiemstva. Naukovyi Visnyk Poltavskoho Universytetu Ekonomiky I Torhivli, (5 (50)), 243-246.

Issledovaniya rynka pochtovoy logistiki Ukrainy. (n.d.). Retrieved July 4, 2018, from http://www.uadm.com.ua

HOLOVNA POShTA KRAINY. (n.d.). Retrieved from http://www.ukrposhta.com/

Nova Poshta - Sluzhba Dostavky #1 V Ukraini. (n.d.). Retrieved July 4, 2018, from https://novaposhta.ua/

Meest-express. (n.d.). Retrieved July 4, 2018, from https://www.meest-express.com.ua/ua/

Issue

Section

Статті