GROUNDING OF THE STRATEGY OF DEVELOPMENT OF THE ENTERPRISE

Authors

  • L. D. HARMIDER State Higher Educational Institution «Ukrainian State University of Chemical Technology», 8, Gagarina street, 49005, Dnipro, Ukraine, tel. (056) 247-14-83, Ukraine
  • L. A. GONCHAR State Higher Educational Institution «Ukrainian State University of Chemical Technology», 8, Gagarina street, 49005, Dnipro, Ukraine, tel. (056) 247-14-83, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.15802/pte.v0i16.152598

Keywords:

dairy processing enterprises, SWOT analysis, DPM model, rationale for the development strategy, criteria of attractiveness of the segment, branded trade

Abstract

Goal. The work is devoted to the choice of strategy for the development of a production enterprise, taking into account cost minimization and increase of profitability. Method. DPM model, which is descriptive-constructive and effective for visualization of changes and development of strategic positions in time, is suggested for justification of the choice of development strategy in the work. Results. The methodical approach, which solves the problem of combining quantitative and qualitative variables into a single parametric system for choosing a strategy for the development of a milk processing enterprise, is presented in this paper. Practical significance. The DPM model proposed in the study "Analysis of the attractiveness of a resource-intensive industry depending on competitiveness" will increase the objectivity and justification for choosing a strategy that, unlike existing ones, does not depend on the statistical

Author Biographies

L. D. HARMIDER, State Higher Educational Institution «Ukrainian State University of Chemical Technology», 8, Gagarina street, 49005, Dnipro, Ukraine, tel. (056) 247-14-83

Doctor of Economics, Professor of the Department «Economics of industry and organization of production»,

L. A. GONCHAR, State Higher Educational Institution «Ukrainian State University of Chemical Technology», 8, Gagarina street, 49005, Dnipro, Ukraine, tel. (056) 247-14-83

Ph.D. in Economics, Associate Professor of the Department «Economics of industry and organization of production

References

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

Алексеева М. М. Планирование деятельности фирмы / М. М. Алексеева – М.: Финансы и статистика, 1997. – 246 с.

Балабанова Л. В. Стратегічне маркетингове управління конкурентоспроможністю підприємств: Навчальний посібник / Л. В. Балабанова, В. В. Холод. – Київ: Професіонал, 2006. – 363 с.

Владимирова Л. П. Прогнозирование и планирование в условиях рынка: Учебное пособие / Л. П. Владимирова. – М.: Дашков и К, 2000. – 308 с.

Горемикін В. А. Економічна стратегія підприємства / В. А. Горемикін, О. А. Богомолов. – М.: Інформаційно-видавничий дім «Філін», Рілант, 2001. – 245 с.

Градова А. П. Экономическая стратегия фирмы. / А. П. Градова. – СПб.:, 2005. – 312 с.

Ефремов В. С. Классические модели стратегического анализа и планирования: модель Shell/DPM / В. С. Ефремов // Менеджмент в России и за рубежом, № 3, 2006. – С. 12-18.

Лахтіонова Л. А. Фінансовий аналіз суб’єктів господарювання: Монографія. / Л. А. Лахтіонова – К.: КНЕУ, 2001. – 378 с.

Логинов Г. О. Матричные методы стратегического планирования деятельности компании / Г. О. Логинов, Е. В. Попов // Маркетинг в России и за рубежом, № 2, 2004. – С. 3-6.

Люкшинов А. Н. Стратегический менеджмент / А. Н. Люкшинов. – М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2000. – 375 с.

Никифорова С. В. Теоретические и практические аспекты стратегического маркетинга. / С. В. Никифорова – СПб.: Ун-т экономики и финансов, 2006. – 396 с.

Стратегическое планирование / Под ред. А. Н. Петрова. – СПб.: Знание; ГУЭФ, 2003. – 200 с.

Стратегія підприємства: навч.-метод. посіб. [для студ. вищ. навч. закл.] / Д. О. Горєлов, С. Ф. Большенко. – Харків: Вид-во ХНАДУ, 2010. – 133 с.

Шершньова З. Є. Стратегічне управління / З. Є. Шершньова, С. В. Оборська – К.: КНЕУ, 1999. – 384 с.

Kenichi Ohmae. The Mind of the Strategist / Kenichi Ohmae. – New York: Mc Graw-Hill, 1982. – S. 32-38.

References

Alekseeva M. M. (1997). Planirovanie dejatel'nosti firmy / M. M. Alekseeva – M.: Finansy i statistika, 1997. – 246 s. (in Russian)

Balabanova L. V. Strategichne marketyngove upravlinnja konkurentospromozhnistju pidpryjemstv: Navchal'nyj posibnyk / L. V. Balabanova, V. V. Holod. – Kyi'v: Profesional, 2006. – 363 s. (in Ukranian)

Vladimirova L. P. Prognozirovanie i planirovanie v uslovijah rynka: Uchebnoe posobie / L. P. Vladimirova. – M.: Dashkov i K, 2000. – 308 s. (in Russian)

Goremykin V. A. Ekonomichna strategija pidpryjemstva / V. A. Goremykin, O. A. Bogomolov. – M.: Informacijno-vydavnychyj dim «Filin», Rilant, 2001. – 245 s. (in Ukranian)

Gradova A. P. Jekonomicheskaja strategija firmy. / A. P. Gradova. – SPb.:, 2005. – 312 s. (in Russian)

Efremov V. S. Klassicheskie modeli strategicheskogo analiza i planirovanija: model' Shell/DPM / V. S. Efremov // Menedzhment v Rossii i za rubezhom, № 3. – 2006. – S. 12-18. (in Russian)

Lahtіonova L. A. Fіnansovij analіz sub’єktіv gospodarjuvannja: Monografіja. / L. A. Lahtіonova – K.: KNEU, 2001. – 378 s. (in Ukranian)

Loginov G. O. Matrichnye metody strategicheskogo planirovanija dejatel'nosti kompanii / G. O. Loginov, E. V. Popov // Marketing v Rossii i za rubezhom, № 2, 2004. – S. 3-6. (in Russian)

Ljukshinov A. N. Strategicheskij menedzhment / A. N. Ljukshinov. – M.: JuNITI-DANA, 2000. – 375 s. (in Russian)

Nikiforova S. V. Teoreticheskie i prakticheskie aspekty strategicheskogo marketinga. / S. V. Nikiforova – SPb.: Un-t jekonomiki i finansov, 2006. – 396 s. (in Russian)

Strategicheskoe planirovanie / Pod red. A. N. Petrova. – SPb.: Znanie; GUJeF, 2003. – 200 s. (in Russian)

Strategija pidpryjemstva: navch.-metod. posib. [dlja stud. vyshh. navch. zakl.] / D. O. Gorjelov, S. F. Bol'shenko. – Harkiv: Vyd-vo HNADU, 2010. – 133 s. (in Ukranian)

Shershn'ova Z. Je. Strategichne upravlinnja / Z. Je. Shershn'ova, S. V. Obors'ka– K.: KNEU, 1999. – 384 s. (in Ukranian)

Kenichi Ohmae. The Mind of the Strategist / Kenichi Ohmae. – New York: Mc Graw-Hill, 1982. – S. 32-38. (in English)

Issue

Section

Статті