Methodical approach to definition of the rational zone of the address of the separate day high-speed train

Authors

  • YU. S. Barash Dnipropetrovsk National University of Railway Transport named after Academician V. Lazaryan, Ukraine
  • О. О. Matusevych Dnipropetrovsk National University of Railway Transport named after Academician V. Lazaryan, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.15802/pte.v0i8.40821

Keywords:

the high-speed movement, high-speed trains, the income and expenses from transportations, efficiency of transportations, unprofitability of the high-speed movement

Abstract

Purpose. To develop a technique of determination of economic efficiency of functioning of the separate high-speed passenger train due to definition of a profitable zone of its address. Methodology. For the solution of problems of such class in work the new technique which is developed on the basis of profitable activity of high-speed transportations with use of a graphic method is offered. This technique will allow to define rational zones of the movement of high-speed trains for elimination of their unprofitability. Results. On the basis of the carried-out analysis it is possible to conclude that in work the technique of determination of economic efficiency of the separate high-speed passenger train on a certain direction of the movement for the account of establishment of boundary range of the address outside which their functioning to become unprofitable is developed. Scientific novelty. Advanced methodical approach to definition of rational zones of the address of local trains due to establishment of optimum extent of a route depending on income and expenses gained by them that will allow to lower significantly operational expenses and to increase efficiency of transportations. Practical relevance. Introduction of the specified technique for definition of rational zones of the address of high-speed trains will allow JSC Ukrainskiye zheleznye dorogi to increase efficiency of their operation significantly.

Author Biographies

YU. S. Barash, Dnipropetrovsk National University of Railway Transport named after Academician V. Lazaryan

Dep. «Accounting, Audit and Inellectual Property»,

О. О. Matusevych, Dnipropetrovsk National University of Railway Transport named after Academician V. Lazaryan

Dep. «Accounting, Audit and Inellectual Property»,

References

Бараш Ю. С. Теоретико-методичний підхід до визначення конкурентоспроможності послуг, що надаються пасажирськими видами транспорту / Ю. С. Бараш А. А. Покотілов, Т. Ю. Чаркіна // Вісн. Дніпропетр. нац. ун-ту залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна. – Д. : Вид-во Дніпропетр. нац. ун-ту залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна. – 2011. – Вип. 38. – С. 233–237.

Вихідні данні Укрзалізниці стосовно показника собівартості 10 пас.-км та середньої дальності поїздки пасажира у приміському сполученні за 2010 рік.

Звіт з виконаної науково-дослідної розробки за договором № ПР/НРП – 11812/НЮ від 31.10.2011 р. Розробка порядку визначення ефективності курсування приміських поїздів за окремими напрямками Придніпровської залізниці.

Інструкції з калькулювання собівартості перевезень на залізничному транспорті України, затвердженої наказом Укрзалізниці від 15.01.2009 №015-Ц.

Момот А. В. Методичний підхід до визначення раціональних швидкостей руху пасажирських поїздів та раціональних зон їх курсування / А. В. Момот // Проблеми економіки транспорту: зб. наук. пр. Дніпропетр. нац. ун-ту заліз. трансп. ім. акад. В. Лазаряна. – Д. : Вид-во Дніпропетр. нац. ун-ту залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна, 2013. – Вип. 5. – С. 80–89.

Момот А. В. Економічна ефективність високошвидкісних пасажирських залізничних перевезень в Україні. Дисертація канд. екон. наук : 08.00.04 – економіка та управління підприємствами А. В. Момот. – Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, 2014. 192 с.

Номенклатура витрат з основних видів економічної діяльності залізничного транспорту Украї-ни : Наказ Укрзалізниці від 21.08.2007 № 417-Ц. – 414 с.

Пінчук О.П. Послідовність вирішення проблеми підвищення ефективності приміських пасажирських перевезень / Збірник наукових праць Дніпропетровського національного університету залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна «Проблеми економіки транспорту» – Вип. 1. – Д.: Вид-во Дніпропетр. нац. ун-ту залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна, 2011. С. 102.

Пінчук О.П. Концептуальний підхід до формування приміських пасажирських компаній та поїздів / Збірник наукових праць Дніпропетровського національного університету залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна «Проблеми економіки транспорту» – Вип. 2. – Д.: Вид-во Дніпропетр. нац. ун-ту залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна, 2011. С. 128.

Принципи визначення ефективності курсування приміських пасажирських поїздів на заданому напрямку руху / Ю. С. Бараш, Т. Ю. Чаркіна, Ю. П. Мельянцова, О. О. Карась // Вісн. Дніп-ропетр. нац. ун-ту залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна. – Д. : Вид-во Дніпропетр. нац. ун-ту залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна. – 2012. – Вип. 41. – С. 234–248.

Транспортна стратегія України на період до 2020 року, затверджена Кабінетом Міністрів України розпорядженням від 20 жовтня 2010 року № 2174.

Указ Президента України № 504/2011 «Про Національний план дій на 2011 рік щодо впровадження Програми економічних реформ на 2010-2014 роки «заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава».

Чаркіна Т. Ю. Управління конкурентоспроможністю залізничних пасажирських перевезень на ринку транспортних послуг : автореф. дис. … канд. екон. наук : 08.00.04 – економіка та управління підприємствами / Т. Ю. Чаркіна. – К. : Українська державна академія залізничного транспорту, 2013. – 22 с.

Indicators of Sustainable Development: Guidelines and Methodologies – Third edition. Methodology Sheets. – United Nations Development Pro-gramme. Environment and Energy Group Bureau for Development Policy. – 2008. – 398 p.

Issue

Section

Статті