Analysis of the effectiveness of single day cruising speed train
DOI:
https://doi.org/10.15802/pte.v0i9.48666Keywords:
speed traffic, speed trains, revenue from transportation, the cost of transportation, transportation efficiency, unprofitabilityAbstract
The purpose. To develop a method for determining the area of a rational individual effective cruising speed passenger trains through the use of techniques cover the costs of transportation revenues. Methods. In order to solve the problems of this class in the work the next methods are proposed: optimization methods of cruising areas of passenger trains, break-even method of transportation and methods of cover the costs by revenues. These techniques will help to define a rational distance cruising speed trains due to cover additional losses of existing revenues.The Results. On the basis of this analysis have been established guidelines for determining the maximum distances for cruising the speed trains on a distinct direction of motion. It is a border of which the movement of trains becomes ineffective. In work the influence of population trains on increase the maximum distance cruising separate speed train is defined. Scientific novelty. A methodical approach to determine the effect of the population and train fares in it on increasing of speed trains rational cruising area was developed. This is possible due to using of methods cover the costs of transportation revenues, which will increase the effective distance trains. The practical significance. The introduction of this methods in order to determine the rational distance cruising of speed trains will allow JSC "Ukrainian Railways" reduce the loss ratio of the activity, and gradually increase the areas of efficient cruising speed traffic.
References
Бараш, Ю. С. Економічна ефективність курсування високошвидкісних поїздів в Україні /
Ю. С. Бараш, Т. В. Полішко, А. В. Момот // Зб. наук. пр. Дніпропетр. нац. ун-ту залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна «Проблеми економіки транспорту». –2014. – Вип. 7. – С. 12–22.
Бараш, Ю. С. Методичний підхід щодо визначення ефективності функціонування окремого приміського пасажирського поїзда / Ю. С. Бараш, М. П. Сначов, О. О. Матусевич, Х. В. Кравченко // Зб. наук. пр. Дніпропетр. нац. ун-ту залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна «Проблеми економіки транспорту». –2014. – Вип. 7. –
С. 88–100.
Бараш, Ю. С. Методичний підхід щодо визначення раціональної зони курсування окремого денного швидкісного поїзда / Ю. С. Бараш,
О. О. Матусевич // Зб. наук. пр. Дніпропетр. нац. ун-ту залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна «Проблеми економіки транспорту». –2014. – Вип. 8. – С. 42–47.
Бараш, Ю. С. Принципи визначення ефективності курсування приміських пасажирських поїздів на заданому напрямку руху / Ю. С. Бараш, Т. Ю. Чаркіна, Ю. П. Мельянцова, О. О. Карась // Вісн. Дніпропетр. нац. ун-ту залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна. – 2012. – Вип. 41. –
С. 234–248.
Вихідні дані Укрзалізниці стосовно ефективності курсування денних швидкісних пасажирських поїздів за 2013 рік.
Інструкції з калькулювання собівартості перевезень на залізничному транспорті України, затверджені наказом Укрзалізниці від 15.01.2009 № 015-Ц.
Момот, А. В. Економічна ефективність високошвидкісних пасажирських залізничних перевезень в Україні : дис. … канд. екон. наук : 08.00.04 – економіка та управління підприємствами / А. В. Момот; Дніпропетр. нац. ун-т залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна. – Дніпропетровськ, 2014. – 192 с.
Транспортна стратегія України на період до 2020 року, затверджена Кабінетом Міністрів України розпорядженням від 20 жовтня 2010 року № 2174.
Указ Президента України № 504/2011 «Про Національний план дій на 2011 рік щодо впровадження Програми економічних реформ на 2010-2014 роки «Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава».
Чаркіна, Т. Ю. Управління конкурентоспроможністю залізничних пасажирських перевезень на ринку транспортних послуг : автореф. дис. … канд. екон. наук : 08.00.04 – економіка та управління підприємствами / Т. Ю. Чаркіна. – Київ : Укр. держ. акад. залізн. трансп., 2013. – 22 с.