Reform of railway transport in Ukraine possible models

Authors

  • O. P. PINCHUK Dep. «Accounting, auditing and intellectual property», Dnipropetrovsk National University of Railway Transport named after Academician V. Lazaryan, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.15802/pte.v0i10.55661

Keywords:

competitiveness, structural reform, model of reforming of railway transport, monopoly, oligopoly

Abstract

Purpose. To prove need of carrying out structural reform on railway transport of Ukraine and to investigate possible models of reforming of railway branch of their advantage and shortcomings. Technique. For the solution of problems of such class in work the technique of effective functioning of railway transport in the conditions of the market due to corporate restructuring that will allow to choose the best option of its perspective development is offered. Results. On the basis of the carried-out analysis need of carrying out in Ukraine was established to restructuring of railway transport and various options of the existing models of its reforming in the countries of Europe are investigated. Advantages and shortcomings of these models are defined and the conclusion is drawn on need of reforming. - of transport of Ukraine about use of integration model. Scientific novelty. Conceptual models of reforming of railway transport of the European countries are investigated and major factors of influence on overall performance of a railway complex in the conditions of the market are defined. Practical importance. Introduction of the specified models will allow to change form of ownership with state on private (100% of actions will belong at first to the state).

References

Бараш, Ю. С. Види нових організаційних струк-тур з управління залізничним транспортом в Україні та основні принципи їх побудови [Текст] / Ю. С. Бараш // Залізничний трансп. України. – 2006. – № 5. – С. 49-53.

Бараш, Ю. С. Визначення умов збереження дер-жавної монополії на залізничні перевезення без зміни власності на майно [Текст] / Ю. С. Бараш // Залізничний трансп. України. – 2006. – № 3. –

С. 70-72.

Бараш, Ю. С. Критерій вибору раціональної мо-делі управління залізничним транспортом [Текст] / Ю. С. Бараш // Залізничний трансп. України. – 2004. – № 6. – С. 19-21.

Бараш, Ю. С. Основні моделі реформування за-лізничного транспорту в Європі [Текст] / Ю. С. Бараш, Т. Ю. Чаркіна // Вісн. економіки транс-порту і промисловості : зб. наук. пр. УкрДАЗТ. – 2014. – № 42. – С. 263-270.

Бараш, Ю. С. Управління залізничним транспор-том країни [Текст]: монографія. –2-ге вид. пере-робл. і допов. – Дніпропетровськ : Вид-во Дніп-ропетр нац. ун-ту залізн. трансп. ім. акад. В. Ла-заряна, 2006. – 264 с.

Босов, А. А. Методика попередньої оцінки варі-антів структурної реформи залізничного транс-порту України [Текст] / А. А. Босов, Ю. С. Ба-раш, Н. А. Мухіна // Залізничний трансп. Украї-ни. – 2006. – № 1. – С.14-19.

Булгакова, Ю. В. Концептуальный подход к ре-формированию ремонтной базы для грузовых вагонов в современных рыночных условиях

/ Ю. С. Бараш, Ю. В. Булгакова // Науковий вісн. Нац. гірничого ун-ту. – 2013.  № 3. – С. 126 – 133.

Дослідження перспективної моделі управління залізничним транспортом в ринкових умовах з визначенням оптимальної організаційно-правової форми суб’єкта господарювання [Текст] / Дніпропетр. нац. ун-т залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна; № ДР 0103U007280. – Дніп-ропетровськ, 2004. – 159 с.

Естіваль, Ж.-П. Організаційні моделі залізниці: національні критерії побудови [Текст] / Ж.-П. Естіваль // Залізничний трансп. України. – 2005. – № 1. – С. 68-71.

Концепція державної програми реформування залізничного транспорту [Текст] // Магістраль. – 2007. – № 1 (1179), 10-16 січ.

Корнієнко, В. В. Особливості структурної рефо-рми залізничного транспорту України [Текст] / В. В. Корнієнко, В. В. Козак, Г. М. Легенький // Залізничний трансп. України. – 2007. - № 5. -

С. 3-9.

Марценюк, Л. В. Формування організаційної структури за видами діяльності [Текст] /

Ю. С. Бараш, Л. В. Марценюк // Вісн. Дніпро-петр. нац. ун-ту залізн. трансп. ім. акад. В. Лаза-ряна «Наука та прогрес транспорту» – Дніпропетровськ : Вид-во Дніпропетр. нац. ун-ту залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна, 2013. – Вип. 2(44). – С. 35 – 48.

Мукмінова, Т. А. Визначення оптимального співвідношення між впливом держави на діяль-ність транспортних структур і ступенем їх само-стійності [Текст] / Т. А. Мукмінова // Економіко-математичне моделювання соціально-економічних систем : зб. наук. пр. – Київ : Між-народний науково-навчальний центр інформа-ційних технологій і систем НАН та МОіН Украї-ни, 2004. – Вип. 6 – С. 48-69.

Юхновський, І. Р. Транспортний комплекс Укра-їни. Залізничний транспорт: Проблеми та перс-пективи [Текст] / І. Р. Юхновський, Г. Б. Лебеда, Т. І. Попова; за ред. І. Р. Юхновського. – Київ : ФАДА ЛТД, 2006. – 288 с.

Published

2015-12-11

Issue

Section

Статті