The principles of formation of the infrastructure component for creation of passenger railway tariffs

Authors

  • T. Yu. CHARKINA Dep. «Economy and management», Dnipropetrovsk National University of Railway Transport named after academician V. Lazaryan, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.15802/pte.v0i10.55662

Keywords:

expenses, passenger component, tariffs, railway infrastructure, passenger and freight transportation

Abstract

Purpose. To develop methodical approach by determination of real size of expenses of infrastructure which has to be carried on passenger traffic.Technique. For carrying out researches in the robot methods of the mathematical analysis and comparison – for processing statistical these forms of 10 halls were used; methods of decision-making, an economic justification and optimization of expenses – for definition of a real share of expenses which will be carried on passenger traffic. Results. On the basis of the made analysis the principles of definition of a share of maintenance costs of railway infrastructure which should be carried on passenger traffic, for creation of real tariffs were established. Scientific novelty. For establishment of real size of tariffs for passenger traffic it is offered to carry maintenance costs of the railway infrastructure which isn't involved at this time and expenses of the railway infrastructure used only for freight transportation completely on freight transportation, or a share of expenses which belongs on passenger traffic, to compensate for the account of subsidies of the Government as it occurs in the developed countries of Europe. Practical importance. The partial compensation for expenses of a passenger component on the maintenance of railway infrastructure which isn't involved at this time or is used only for freight transportation, will allow to reduce significantly the size of tariffs for passenger traffic and to increase their competitiveness on a rinka of transport services. 

References

Бараш, Ю. С. Критерій вибору раціональної мо-делі управління залізничним транспортом [Текст] / Ю. С. Бараш // Залізничний трансп. України. – 2004. – № 6. – С. 19–21.

Бараш, Ю. С. Методика проведення досліджень стосовно підвищення ефективності управлінсь-ких рішень організації пасажирських перевезень [Текст] / Ю. С. Бараш // Проблеми підвищення ефективності інфраструктури : зб. наук. пр. – Ки-їв : Вид-во «Квітка», 2009. – Вип. 21. – С. 9–13.

Бараш, Ю. С. Управління залізничним транспор-том країни [Текст] : монографія / Ю .С. Бараш. – [2-е вид., перероб. і доп.]. – Дніпропетровськ, 2006. – 259 с.

Близнюк, Т. М. Аналіз методів визначення плати за користування об’єктами інфраструктури залі-зничного транспорту [Текст] / Т.М. Близнюк // Проблеми економіки транспорту. – 2014. – Вип. 5. – С. 41-46.

Звіт про науково-дослідну роботу «Проведення досліджень та розробка методики й оцінки впли-ву інтенсивності вантажного та пасажирського руху на знос інфраструктури залізничного тран-спорту (верхньої будови колії та контактної ме-режі)», реєстраційний номер 0107U010379, 2007 рік.

Звіт про науково-дослідну роботу «Розробка методики розрахунку тарифів на перевезення па-сажирів залізничним транспортом та програмно-го забезпечення для розрахунку собівартості та тарифів», реєстраційний номер 0110U003343, 2010 рік

Колесникова, Н. М. Теорія адаптивно-гармонізаційного механізму ціноутворення на залізничному транспорті [Текст] : [монографія] / Н. М. Колесникова. − Київ : КУЕТТ, 2007. −

с.

Кравченко Х. В. Методичний підхід щодо визна-чення інфраструктурної складової витрат на курсування окремого пасажирського поїзда [Текст] /

Х. В. Кравченко, Ю. С. Бараш, М. Ф. Зінчук // Наука та прогрес транспорту Вісн. Дніпропетр. нац. ун-ту залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна – Дніпропетровськ, 2015. – № 4 (58). – С. 44-56.

Корженевич, І. П. Вплив підвищення швидкості руху поїздів на витрати, пов'язані із зносом ко-лійної інфраструктури [Текст] / І. П. Корженевич, М. Б. Курган, Ю. С. Бараш // Вісн. Дніпропетр. нац. ун-т залізн. трансп. ім.акад. В. Лазаряна. – Дніпропетровськ : Вид-во Днiпропетр. нац. ун-ту залізн. трансп. iм. акад. В.Лазаряна, 2008. − Вип. 21. − С. 285-292

Некрасова, О. И. Формирование тарифов транс-портных предприятий на рынке грузовых желез-нодорожных перевозок [Текст]: автореф. дис. … канд. экон. наук / О. И. Некрасова; Морской гос. ун-т им. адм. Г. И. Невельского. – Владивосток, 2011. – 24 с.

Номенклатура витрат з основних видів економі-чної діяльності залізничного транспорту України [Текст]. – Київ : Укрзалізниця, 2008. – 413 с.

Чаркіна, Т. Ю. Економічний критерій для порів-няння конкурентоспроможності послуг, що на-даються пасажирськими видами транспорту [Текст] / Т. Ю. Чаркіна // Вісн. Дніпропетр. нац. ун-ту залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна. – Дніпропетровськ : Вид-во Дніпропетр. нац. ун-ту залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна, 2011. – Вип. 36. – С. 314–317.

Якименко, Н. В. Методологічні аспекти конку-рентоспроможності залізничного транспорту [Текст] / Н. В. Якименко // Вісн. економіки трансп. та промисловості : зб. наук. пр. – Харків : УкрДАЗТ, 2009. – № 28. – С. 104–109.

Blyzniuk, T. M. Methodological approaches to defining railways infrastructure charges [Тext] /

T. M. Blyzniuk // Проблеми економіки транспор-ту. – 2014. – Вип. 6 – С. 100-106.

Chorniy, V. V. Conceptual framework of Ukrainian railways competitive growth at the freight market [Тext] / V. V. Chorniy // Nauka і studia. – Przemyśl, 2012. – № 15 (60). – С. 89 – 92.

Published

2015-11-01

Issue

Section

Статті